NRK Meny
Normal

– Mens vi slo hverandre i hodet, tok Netflix 500 000 norske abonnenter

BERGEN (NRK): TV 2-sjef Olav T. Sandnes mener det norske TV-markedet må ta lærdom av hvordan amerikanske Netflix uforstyrret forsynte seg av norske kunder.

Olav T. Sandnes og Thor Gjermund Eriksen

TV 2-sjef Olav T. Sandnes og NRKs kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen mener at norsk TV-bransje sov i timen da Netflix ble lansert i Norge i 2012.

Foto: Thor Brødreskift

Strømmetjenesten Netflix er en av de store marene som har ridd mediebransjen de siste årene. På nærmest et blunk la det amerikanske selskapet beslag på store deler av nordmenns tid og konsum av levende bilder.

– Dessverre klarte vi ikke å tilby gode, brede innholdstjenester på nye plattformer, og Netflix fikk altfor lite konkurranse i strømmemarkedet da de kom på markedet, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes til NRK.

Netflix

HETT TEMA: Netflix var ett av temaene som ble diskutert da toppsjefene hos de fem TV-tilbyderne NRK, MTG, TV 2, Discovery og VG TV møttes til debatt under Nordiske Mediedager i Bergen torsdag.

Foto: James H. Collins / AP

– For innadvendte

TV 2-sjefen mener at de norske TV-konkurrentene var for opptatt med å slå hverandre i hodet med spørsmål om rettigheter og distribusjon, og at Netflix bare kunne gå inn og forsyne seg og ta 500 000 abonnenter. I dag har strømmegiganten anslagsvis nærmere 700 000 abonnementer i Norge og nærmere 60 millioner på verdensbasis.

– Lærdommen må være at vi i norsk TV-bransje ikke må være for innadvendte. Globale aktører kjøper rettigheter på global basis, og vi må rette blikket utover for å være konkurransedyktig, sier Sandnes til NRK.

Spår lignende norsk tjeneste

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er ikke direkte uenig i analysen til Sandnes.

– Netflix kom hit med en modell som ingen hadde sett før, og vi fikk bakoversveis. Samtidig var norske kanaler opptatt med å produsere innhold for en norsk virkelighet, sier Eriksen, som tror vi vil få se lignende strømmetjenester som Netflix og HBO med norsk innhold.

Eriksen sier at det har skjedd mye med hvordan norsk mediebransje tenker siden Netflix ble lansert høsten 2012.

– I dag er det en helt annen bevissthet, og man ser hvor fort ting endres. For ti år siden besto Nordiske Mediedager av de samme ansiktene år etter år, mens nå er konkurransen en helt annen, og man stifter bekjentskap med nye medietjenester som gjør det bra globalt. Og det er bra å ha konkurranse. Norske seere har et fantastisk tilbud i et mangfoldig og godt TV-marked.

Ifølge Klassekampen omsetter Netflix trolig for rundt 650 millioner kroner i året i Norge. Norske regissører har tidligere krevet at selskapet må gi en andel til nytt, norsk innhold.

Ifølge Kampanje har de som mål å være i hvert tredje norske hjem innen 2020.

Arbeiderpartiet foreslo denne uka skattlegging av internasjonale aktører som Netflix og Facebook for å beskytte norsk mediebransje.