Normal

– Jeg selger aldri billetten min

Billetter til Justin Biebers konsert i Oslo selges for mange tusen kroner på sosiale medier. Ina-Marie Hansen fikk tak i en billett i den ettertraktete diamantsirkelen, og tviholder på den fram til konserten.

Bieber i Oslo

Ina-Marie Hansen har betalt 1345 kroner for en enkelt billett til Justin Biebers konsert i Oslo. Hun var også tilstede sist han spilte i hovedstaden, og står midt i bildet.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB Scanpix

– Nei, herregud, jeg vil ikke selge den.

Det svarer Ina-Marie Hansen på spørsmålet om hvor mye hun skal ha for å selge sin billett til en av Justin Biebers konserter når han kommer tilbake til Oslo i april neste år.

I dag ble de første billettene til Biebers to konserter sluppet til en liten gruppe tilhengere som er medlemmer av fansiden Bieber Fever.

Hansen er en av dem som klarte å få tak i billetter gjennom nettstedet før det knelte som følge av all trafikken, og forteller at det var en prøvelse for både nerver og tålmodighet.

– Sida sluttet å fungere flere ganger, og vi så ganske fort at de ble utsolgt.

Tredobbel pris på svartebørs

Hansen har sammen med venninna Linda kjøpt billetter til en egen innhegning nærmest scenen, den såkalte Diamond Circle. For det betaler de 1345 kroner per billett, noe hun innrømmer er litt i meste laget.

– Det er mye penger, men det er selvfølgelig verdt det. Jeg er en veldig stor fan, og jeg vil gjerne stå så nær ham som mulig.

I likhet med den unge jenta er det mange andre som er store fan av Bieber, og det har fått prisene på svartebørsmarkedet til å gå til himmels. Ifølge Aftenposten selges Diamond circle-billettene til 5000 på nettet, og Hansen forteller at det er mange på Facebook som er villige til å betale mye for å se idolet sitt.

– Jeg har sett at billetter til Golden circle går for over 3000 på nettet, og det er jo tre ganger så mye som de kostet i utgangspunktet.

Bekymret for høye priser

Christopher Beckham, leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen, er bekymret over de høye prisene og at de noen billetter forbeholdes eksklusive grupper.

– Det er alt for dyrt. Jeg synes det er tull at de må være med i en fanklubb for å få disse billettene, sier Beckham, som understreker at han uttaler seg som privatperson.

Han frykter et sterkere klasseskille i skolegården.

– Målgruppa for denne konserten er hovedsakelig ungdomsskoleelever. De høye prisene gjør at det blir et klarere skille mellom de som har råd, og de som ikke har det.

Vil betale mer

I tillegg til å betale dyrt for billettene har Hansen også betalt for å være medlem av fanklubben som sto for forsalget, noe som koster 600 kroner i året.

Hun håper allikevel at hun skal få valuta for pengene, sammenlignet med forrige gang hun så ungpikeidolet i Oslo. Da ble konserten fremskyndet av politiet, og arrangørene fikk massiv kritikk i etterkant.

– Denne gangen er det en ordentlig turné med et skikkelig program og forhåpentligvis et bedre opplegg.

Den gang ventet hun ni timer foran scenen for å komme nærmest mulig Bieber, noe hun er villig til å gjøre igjen. Hun er i alle fall villig til å bruke mer penger hvis det kan bringe henne nærmere den 18 år gamle canadieren.

– Jeg kjøper det gjerne hvis det blir lagt ut tilbud om å møte Bieber eller noe sånt.

Legger ut flere

Selv om svartebørsmarkedet for Bieber-billetter er brennhett, så er det mulig å brenne seg hvis man kjøper for tidlig.

Elisabeth Norheim er PR- og presseansvarlig i Atomic Soul, og sier at de fleste billettene ikke legges ut får på torsdag.

– Vi skjønner at ungdommene blir fortvilet når de opplever at Diamond circle er utsolgt via forsalget til fanklubben, men det er veldig viktig å få frem at dette bare gjelder et lite antall billetter.

Til sammen skal det selges 42 000 billetter, og ifølge Norheim er det bare en liten del av disse som foreløpig er solgt.

Kulturstrøm

  • Kan få en halv million til kunst

    De fire kunstnerne Gunvor Nervold Antonsen, Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas er nominert til Lorck Schive Kunstpris 2019. Prisen er på en halv million kroner, og skal bidra til debatt og interesse rundt samtidskunsten. Alle de fire har nå fått 150.000 hver til å produsere et verk, og vinnerverket kåres neste høst. Prisutstillingen blir å se på Trondheim kunstmuseum høsten 2019.

    Gunvor Nervold Antonsen (t.v.), Børre Sæthre, Torbjørn Rødland og Eline Mugaas
    Foto: TKM/ Christina U. Andersen
  • Robyn om årene ute av rampelyset

    Robyn kommer med ny musikk i oktober, åtte år etter at hun slapp trilogien «Body talk». I et stort portrettintervjuet i New York Times forteller den svenske artisten at hun var utslitt, og har gått i terapi i mange år for å komme ut av mørket. Samtidig begynte hun å skrive musikk igjen. – Jeg måtte traffe bunnen for å virkelig gjøre fremskritt, forteller hun til avisen. – Jeg føler det ikke som om jeg er «tilbake». Det føles mer som om jeg er en annen person etter denne tiden.

    Robyn
    Foto: Kim Erlandsen / NRK P3
  • Spotify lar artister droppe byråene

    Spotify vil la artister laste opp musikk uten støtte fra plateselskap eller andre tredjeparter, skriver SVT. Funksjonen er foreløpig i testing, men etterhvert skal artister kunne styre lanseringen av sin musikk selv på plattformen.

    SPOTIFY-IPO/
    Foto: DADO RUVIC / Reuters