– Våre valg kan være svært viktig for mange mennesker, men vi tenker ikke at vi har makt. Vi reflekterer bare det våre inspektører erfarer, sier Rebecca Burr, inspektør og sjefredaktør for Michelin Nordic Guide 2016.
Det er hennes team som bestemmer om norske restauranter får en, to, tre eller ingen Michelinstjerner når den nordiske guiden presenteres i København onsdag klokken 10.
- Les også: Betaler en høy pris for å drive restaurant i verdensklasse
- Les også: Hellstrøm: – En stjerne kan fort bli en byrde
– Guddommelig rolle
Det finnes ingen bilder av Rebecca Burr på nettet, for hun møter aldri pressen. NRK snakker med henne på et telefonnummer som ikke kan spores.
For å bli inspektør må man ha minst syv års erfaring fra restaurant og hotell, og helst ha jobbet på et kjøkken, forteller Burr.
– Jeg mottar flere søknader hver dag. Det er kjekt at det er stor interesse for jobben, men dessverre har vi ingen ledige stillinger, sier hun.
Forfatter og matskribent, Andreas Viestad, mener Michelin har fått en nærmest guddommelig rolle som dem som gir stjerner, men aldri forteller hvordan de jobber eller hvilke kriterier de stiller.
- Les også:
- Les også:
Det kan være positivt når de gjør en god jobb, men negativt hvis inspektørene gjør en dårlig jobb.
– De siste årene har det kommet frem at de ikke jobber så grundig som de liker å late som. Tidligere inspektører har fortalt om stort arbeidspress og at de ikke besøker alle restaurantene, forteller Viestad.
Anonyme inspektører
Tre uker hver måned er Burr på reisefot. Hver kveld i en ny restaurant. Når NRK snakker med henne vil hun ikke fortelle i hvilket land hun befinner seg i.
– Vi må være anonyme. Det er mange små byer i Europa og rykter sprer seg fort, forteller Burr.
Andreas Viestad er redd for at Michelin mister effekten av å være anonym når de kommer til Norge. Derfor blir ikke inspeksjonen reell, mener han.
– Det er et viktig poeng at det skal være umulig å bestikke inspektørene og at man ikke skal vite når de kommer. Men i Norge og i Norden er det veldig lett å oppdage dem, sier Viestad.
Fungerer ikke i Norden
Han forteller at hele restaurantmiljøet får vite det dersom en inspektør er i byen og at de derfor får en egen behandling.
Burr innrømmer at det er utfordrende å besøke norske restauranter. Hun mener det er særlig reserveringen som gjør det vanskelig.
– Restauranteierne er profesjonelle og kjenner sine kunder. Det hadde vært bra for oss dersom vi kunne dukke opp på en fredag kveld, men vi må reservere lang tid i forveien og da kan de finne ut hvem vi er.