Hopp til innhold

– Heltefilmene fra Marvel vil fortsette å være supre inn i det uendelige

London/Oslo (NRK): Selv om «Avengers Endgame» markerer slutten på Marvels 11 år lange historie, frykter ikke hovedpersonene Chris Hemsworth og Scarlett Johansson at superheltfeberen vil ta slutt.

Storfilmen «Avengers Endgame» har i dag premiere i Norge og resten av verden.

Filmen avslutter en 22 filmer lang fortelling bygget rundt tegneserieuniverset til produsenten Marvel, som har dominert kinomarkedet det siste tiåret. Men betyr slutten på historien som startet den globale superheltfeberen på kino, at også publikums interesse for heltefilmene vil ta slutt? Nei, sier filmens stjerner Chris Hemsworth og Scarlett Johansson, som NRK møtte i London.

– Med nye helter som tar gamle helters plass, vil heller ikke interessen for disse filmene gi seg med det første, sier Johansson, som spiller superagenten «Black Widow».

Cast member Scarlett Johannsson signs autographs fans on the red carpet at the world premiere of the film "The Avengers: Endgame" in Los Angeles

Scarlett Johansson blant fans på den røde løperen i Los Angeles. Hun mener heltefilmene fra Marvel kommer til å være fantastiske i det uendelige, på tross av at det skjer en utskiftning i karakterer og skuespillere.

Foto: Mario Anzuoni / Reuters

For selv om Marvel med sin «Avengers Endgame» markerer slutten på den pågående fortellingen, som har vart i en årrekke, har superheltprodusenten flere titalls filmer på horisonten.

Suksess

Hemsworth og Johansson er ikke bekymret for den fremtidige superheltfeberen, og mener heltefilmene fra Marvel kommer til å være fantastiske i det uendelige.

– Marvel-universet er enormt. Det finnes mange interessante karakterer og nye historier. Jeg tror ikke folk kommer til å gå lei av å se disse gåtefulle karakterene og historiene, sier Johansson.

At folk skal gå lei Marvels heltegalleri, har man snakket om helt siden den første filmen om «The Avengers» i 2012, sier Chris Hemsworth, bedre kjent som tordenguden Thor.

Syv år og 16 filmer senere, fortsetter nye helter som «Black Panther» og «Captain Marvel» å bryte rekorder i billettbodene.

Fordelt på de første 21 sammenvevde helaftensfilmene har selskapets superhelter spilt inn 18 milliarder dollar (153 milliarder kroner), som tilsvarer bruttonasjonalproduktet i Zimbabwe. Det er ventet at «Endgame» også vil spille inn gigantiske summer.

Los Angeles World Premiere Of Marvel Studios' "Avengers: Endgame"

Chris Hemsworth på den røde løperen før verdenspremieren av «Avengers Endgame» i Los Angeles mandag. Idag har filmen premiere i Norge.

Foto: Alberto E. Rodriguez / AFP

Hemsworth tror årsaken er at varemerket Marvel er så sterkt.

– Hver film drar fordeler av den forrige og er en del av en stor infrastruktur, forklarer Hemsworth.

Ikke bekymret

Filmskribent Aksel Kielland i Morgenbladet forteller at «Endgame» omtales som en avslutning fordi det er ventet at flere av de mest populære heltene i serien vil takke av. Den kontinuiteten har Marvel hatt planer for i lang tid.

– Det som er interessant er at filmen bærer preg av forretningsavgjørelsene bak filmen. Du ser det gjennom fiksjonen. Det er et generasjonsskifte som man iblant kan se på sopeoperaer, hvor man bytter ut et kull med figurer med et annet. Det er det som skjer her, men jeg tror ikke det kommer til å påvirke så mye, sier han.

Kielland mener mye av suksessen skyldes at Marvel har lyktes i å lage tv på kino, ved at de har en historie som har utspilt seg over flerfoldige år, hvor det ikke er noen slutt i sikte.

På tross av at «Endgame» er den siste filmen i en lang historie, frykter heller ikke Kielland for at suksessen rundt superheltfilmene vil forsvinne.

– Jeg tror marvel har etablert en merkevare og et filmunivers som er sterkere enn noen av de enkelte filmseriene, figuren eller i hvert fall skuespillerne, poengterer han.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter