Hopp til innhold

– Gud er ikke en mann

Kirkens nye salmesamling fastslår at Gud en mann. - Skuffende! Salmeboka burde vært mer kjønnsinkluderende, mener forsker.

For så høyt har Gud elsket verden

Er Gud mann? Det kan virke sånn på salmeboka som kom ut i 2012. Her fra Bibelen, hvor Gud forsåvidt også stort sett blir portrettert som mann.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– 50 år etter at Norge fikk sin første kvinnelige prest har Kirken skuslet bort en gyllen mulighet til å få en kjønnsinkluderende salmebok, sier stipendiat ved Universitetet i Tromsø (UiT), Hanne Stenvaag.

– Sier at Gud er en mannlig hersker

Hun og Stig Legdene, som er rektor ved Kirkelig utdanningssenter i nord, har gått gjennom den nye salmeboka og sett hvilke begreper og bilder som brukes om Gud. Deres funn var først om talt i en kronikk i Vårt Land.

– Det som overrasket oss mest var hvor mange salmer som i tillegg til å si at Gud er mann, også uttrykker at Gud er en en «konge», en «hersker» eller en «herre». Altså, hvor man kombinerer det mannlige kjønn med sterke maktbilder, sier Stenvaag.

Gjennom telling kom de frem til at over halvparten av salmene i salmeboka sier at Gud er en «mannlig hersker».

– Dette er et veldig gammeldags gudsbilde og reflekterer kun en liten del av Bibelens gudsbilde og tale om Gud, sier Stenvaag.

Michelangelo: Gud skaper Adam, Sixtinske kapell (1508 - 12).

Michelangelo: Gud skaper Adam, Sixtinske kapell (1508 – 12).

Foto: Vatikanmuseet

Å telle salmer

I tillegg har duen telt hvor mange salmer som bruker «mannlige bilder» om Gud, hvor mange som er kjønnsnøytrale og hvor mange som bruker «kvinnelige bilder» om Gud.

– Vi telte også de salmene som handler om Jesus, men ellers ikke kjønner Gud som mann for seg selv.

I fire salmer var Gud kvinne

Av 899 salmene i den nye salmeboka er det bare 4 som bruker et kvinnelig bilde på Gud. 12,5 prosent er kjønnsnøytrale.

– Legger vi sammen de som snakker om Jesus og de som kjønner Gud mannlig, betyr det at 87 prosent av salmene sier helt klart at Gud er mannlig kjønna.

– Er det overraskende?

– For så vidt ikke, men samtidig er det overraskende ut ifra at det i over 30 år har vært en stor diskusjon om dette både i teologien og i kirka, som handler om å påpeke at hvis Gud bare blir omtalt som mann står vi i fare for å tenke at Gud faktisk er en mann. Det blir et bilde som stivner og slutter å være et bilde.

Bernhard Ramstad som Abraham og Bjørn Sundquist som Gud

Bernhard Ramstad som Abraham og Bjørn Sundquist som Gud.

Foto: Per Maning

– Har det ikke alltid vært sånn?

– Tradisjonen er mer variert enn man skulle tro. Det har tross alt også skjedd store endringer i hvordan vi som samfunn, men også hvordan teologien har tenkt om mennesker de siste 100 åra. Det er et tydelig krav fra mange hold om at dette bør komme til uttrykk i gudstjenestene og også gjennom salmene.

Vår Gud han er så fast en borg,
han er vårt skjold og verge.
Han frir oss ut av nød og sorg
og vet oss vel å berge.
Vår gamle fiende hård
til strid imot oss står.
Stor makt og arge list
han bruker mot oss visst.
På jord er ei hans like.

Martin Luther, 1529

En mannlig Gud dominerer

Seniorrådgiver i Kirkens seksjon for gudstjenesteliv og prosjektleder for Salmebok 2013 er Vidar Kristensen. Han innrømmer at de kunne ha vært flinkere til å få inn det kvinnelige, moderne perspektivet på Gud.

– Det kan hende vi kunne ha vært flinkere her, sier han.

Han sier også at det meste av det materiale som finnes beskriver Gud som mann.

– Salmelitteraturen og det bibelske språket om Gud har blitt dominert av mannlige bilder om Gud gjennom hele kirkehistorien, men det er veldig viktig teologisk å tenke at Gud hverken er mann eller kvinne, sier Kristensen.

– Det er leit at nettopp denne dominerende tradisjonen blir bekreftet i det salmebokutvalget som er gjort her. Jeg er enig i at materialet som finnes er ikke kjempestort, men dere har skusla bort muligheten både til å hente inn av det som finnes internasjonalt og til å søke aktivt etter nye salmer, som kunne vært med på å understreke nettopp det poenget at Gud ikke er en mann, sier Hanne Stenvaag.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK