NRK Meny
Normal

Helsedirektoratet mener festivalene må ta ansvar i tobakksponsesaken

Tobakk- og alkoholselskaper betaler store summer for å få være eneleverandører på norske festivaler. Helsedirektoratet mener festivalene selv må ta ansvar og endre sponsepraksisen.

Øyafestivalen

Øyafestivalen er en av mange festivaler som har eneleverandør på tobakk og øl. Nå mener Helsedirektoratet at festivalene må ta en ny vurdering av sitt etiske ansvar.

Foto: Lien, Kyrre / Scanpix

Tidligere i dag meldte NRK at flere norske festivaler blir sponsa av tobakkselskaper og bryggerier. Selskapene betaler femsifra beløp for å få enerett på salg av sine tobakk- og ølprodukter.

Blant annet betalte verdens største tobakkselskap, Phillip Morris, over 100.000 kroner for å få enerett til å selge røyk under Skeive dager i juni.

Helsedirektoratet har nå undersøkt praksisen, og konkluderer med at sponsing er et omfattende problem på norske festivaler.

Direktoratet har nå sendt en advarsel til tobakkselskapet, men understreker samtidig at festivalene må ta på seg en del av ansvaret.

Har fått advarsel

Ifølge Helsedirektoratet er slike avtaler å regne som sponsing. De strider derfor mot tobakkloven.

– Helsedirektoratet mener tobakkindustrien bruker denne typen sponsing med et klart formål, nemlig å kommunisere produktene sine til forbrukerne, og da er dette brudd på reklameregelverket, sier fungerende divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Ole Trygve Stigen, til NRK.

Phillip Morris bekrefter at de har fått advarselen, men gir ikke inntrykk av at de har tenkt å slutte med praksisen.

– Jeg håper Helsedirektoratet ser at de har gått litt for langt her, og at de tar til fornuften til slutt, sier kommunikasjonsdirektør i tobakksgiganten Phillip Morris, Nordan Helland.

Mener festivalene må ta ansvar

For å komme problemet til livs, vil direktoratet også gå i dialog med Festival-Norge, som de mener har et etisk ansvar i denne saken.

Jonas Prangerød

Pressesjef for Øya-festivalen, Jonas Prangerød mener det er mest hensiktsmessig for festivalen å inngå eneavtaler, både når det gjelder tobakk, alkohol og andre produkter.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

– Vi har fått et klart inntrykk av at dette er relativt omfattende, så vi vil gå i en dialog med Festival-Norge og utfordre dem på denne praksisen, som vi mener de også må bære et ansvar for. De må derfor tenke gjennom om dette er noe de etisk kan stå for, sier Stigen.

Øyafestivalen er blant mange festivaler som har en slik avtale om tobakksalg. Det er ikke med Phillip Morris, men med selskapets konkurrent, British American Tobacco.

Pressesjef for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, ser imidlertid ikke problemet med denne typen avtaler.

– Når det gjelder det meste vi er avhengig av i store kvanta, forholder vi oss til én leverandør, det vil si én leverandør på bryggerivarer, én på telt på festivalområdet og så videre. Det er mest hensiktsmessig, både når det gjelder logistikk og annet, sier Prangerød til NRK.

– Kan ikke ha utvalg som dagligvarehandler

Petter Nome

Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener det er helt normalt å inngå eneavtaler med leverandører.

Foto: Petter Nome

Prangerød ser det som en umulighet å ha utsalg fra flere tobakkaktører under festivalen.

– Akkurat når det gjelder den typen salgsvarer som tobakk er, så har vi rett og slett ikke kapasitet til å skulle ha utsalg fra alle tenkelige aktører i dette markedet.

Administrerende direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, stiller seg bak Prangerød, og hevder det er helt vanlig at en festival inngår eneavtaler med leverandører, også når det gjelder alkohol- og tobakksprodusenter.

– Man kan ikke forlange at en festival skal være som en velassortert dagligvarehandel, sier han til NRK.

Trosser forbudene

Førsteamanuensis på Markedshøgskolen Hans Mathias Thjømøe er ekspert på sponsing. Han mener tobakkselskapenes avtaler med norske festivaler er klare eksempler på sponsing og reklame.

Hans Mathias Thjømøe

Markedsføringsekspert Hans Mathias Thjømøe mener tobakkselskapenes festivalstunt er klare eksempler på reklame.

Foto: NRK / NRK

– Når det gjelder sigaretter, er det synlighet og tilgjengelighet som driver omsetninga. Når man er til stede på en festival, er man synlig og øker tilgjengeligheten, noe som øker omsetninga, forklarer han.

Phillip Morris sponsing med over 100.000 kroner til Skeive dager er et klart eksempel på reklame, ifølge Thjømøe.

– Det er etter min oppfatning reklame. Grunnen er selvfølgelig ikke at de selger et antall sigarettpakker der og da, men de er der for å være synlig.

Han tror tobakkselskapenes forsøk på å markedsføre seg på festivaler kan forklares med at de har så få arenaer å vise seg fram på i Norge.

– Vi har hatt reklameforbud siden 1975 og i 2002/2003 fikk vi forbud mot å ha sigarettmerker på klær, så tobakkselskapene aner jo ikke hva de skal finne på for å fortelle at de er til. Derfor prøver de å gjøre det på denne måten, sier Thjømøen.