Hopp til innhold

– Et maktskift i filmbransjen. Nå må Danmark lære av Norge

Kulturkommentator i Danmarks Radio, Niels Frid-Nielsen, mener det har vært et maktskifte i filmbransjen, og at det nå er danskene som må lære av norsk film.

Kongens nei

Norsk film: – Danskene har noe å lære av norsk film, mener kulturkommentator.

Foto: Agnete Brun

– Før så man opp til svensk og dansk film. Slik er det ikke lenger, sier kulturkommentator i Danmarks Radio, Niels Frid-Nielsen.

Han mener det har skjedd et maktskifte i filmbransjen, og at det nå er norsk film som har tatt over plassen i førersetet.

Niels Frid-Nielsen

Kulturkommentator: Niels Frid-Nilsen er kulturkommentator i Danmarks Radio

Foto: Danmarks Radio

– «Kongens nei» er et eksempel på noe som har klart seg veldig bra. Også må vi ikke glemme «Skam» som sees over hele verden. Det er klart vi er misunnelige, sier Frid-Nielsen til NRK.

Han mener dansk film har det veldig vanskelig for tiden. Filmene henter ikke lenger hjem priser på for eksempel filmfestivalen i Berlin, slik de gjorde tidligere.

– Festen er forbi, sier han til NRK Kulturnytt.

Bekymret bransje

Flere i den danske filmbransjen er bekymret for hvordan dansk film vil stå seg i fremtiden og ifølge avisen Politiken har mer enn halvparten av årets danske filmer trukket færre enn 10 000 mennesker til kinoene.

Filmen «Tordenskiold & Kold» med Jacob Oftebro i en av rollene er en av de nyeste danske filmene. Ifølge Politiken er denne så langt bare sett av 7000 mennesker på kino.

Tordenskjold og Kold

Tordenskjold og Kold: Den danske filmen «Tordenskjold og Kold» har solgt rundt 7000 billetter.

Foto: SF Norge AS

«Så dårlig har det ikke sett ut for dansk film siden tusenårsskiftet», skriver avisen.

– Norsk film i ny situasjon

Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap fra NTNU viser til at danskene de siste årene har vist liten interesse for dansk film.

– Både når det gjelder synlighet internasjonalt og billettsalg går norsk film bedre enn dansk. Og hvis man ser på suksess på hjemmemarkedet er det ikke noen tvil om at norsk film er i en helt ny situasjon.

Anne Gjelsvik

– Ny situasjon: Anne Gjelsvik mener norsk film er i en ny situasjon

Foto: NTNU

Hun tror danskene kan lære mye av markedsstrategi og promotering av film her i Norge.

– Jeg tror flere norske produksjonsselskaper har knekt en kode. Men så må vi ikke glemme at det var en dansk film som ble nominert til Oscar i år. De har regissører som har gjort seg bemerket i utlandet, så jeg tror ikke det er noen grunn til å krisemaksimere situasjonen i Danmark riktig enda.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober