En undersøkelse gjort av Danmarks barneombud, Børnerådet, viser at to av tre barnehagebarn foretrekker å leke med iPaden fremfor venner.
Undersøkelsen omfatter 844 danske barn fra fire til seks år.
Trist utvikling
Arnulf Kolstad, professor i sosialpsykologi ved NTNU i Trondheim, er kritisk til undersøkelsens resultat.
– Det er trist, farlig og betenkelig at vi har fått en utvikling hvor man foretrekker ting som gjelder en selv, og som man kontrollerer selv. Arten vår er avhengig av å utvikle oss via møte med andre, ikke bare når det gjelder forplantning, men også ved kommunikasjon.
KRITISK: Arnulf Kolstad, professor ved NTNU, synes resultatene i den danske undersøkelsen er urovekkende.
Foto: Tone Iversen / NRKLES OGSÅ: Advarer mot iPad-bruk i barnehagen
– Hvis man i tidlig alder stenger av den kontakten, blir vi en annen type mennesker, som ikke utvikler oss slik som arten har gjort de siste 3000 årene, sier Kolstad.
Han ser likevel fordeler ved bruk av iPad hos barn over seks år.
– Dersom bruken ikke er overdrevet, er det mye å hente fra teknologien, som informasjon og faktakunnskap.
Lot ikke barna bruke iPad
iPad er et av de mest solgte skjermbrettene, og kommer fra Apple. Den nå avdøde gründeren, Steve Jobs, avslørte at det ikke var fri teknoflyt i hjemmet.
– Barna har ikke brukt iPad. Vi begrenser hvor mye de får bruke teknologi hjemme, fortalte firebarnsfaren til New York Times i 2010.
– Foreldres engasjement i forhold til barns mediebruk er veldig viktig. Spesielt når de er små er det viktig, sier Elisabeth Staksrud, førsteamanuensis ved Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO.
Maks 30 til 60 minutter
Melanie Huynh Ekholdt, barnepsykiater ved Diakonhjemmet sykehus, mener en lignende undersøkelse bør gjøres i Norge.
– Dette er en spennende og grundig undersøkelse, gjort ved å spørre barna direkte. Tenk at et nettbrett kan være mer spennende enn et annet barn. Ungene kan lære mye av variert innhold, men sitter de alene, velger de kanskje ikke det som er mest utfordrende. Det er viktig at foreldrene er til stede.
– Barn trenger fortsatt andre mennesker for å lære å utvikle språk, følelser og tanker. De bør ikke bruke nettbrett mer enn mellom en halvtime til en time hver dag, avhengig av barnets temperament, sier psykiateren.