Av de 15 TV-seriene som NFI har gitt støtte til de siste fem årene, har det vært to klare, kvinnelige hovedroller. Det er noe som overrasker både skuespiller Agnes Kittelsen og manusforfatteren bak Frikjent Siv Rajendram Eliassen.
Filmkritiker i Aftenposten og redaktør i filmtidsskriftet Rushprint, Kjetil Lismoen, mener den skjeve kjønnsfordelingen har komplekse årsaker, men at den blant annet skyldes manglende bevissthet.
– Dette er en forlengelse av debatten man har hatt i filmbransjen angående spillefilmer. Man har dratt det med seg fra den produksjonskulturen der, som er mer eller mindre den samme, sier Lismoen, som etterlyser bevissthet både fra TV-kanalene og Norsk filminstitutt (NFI).
Legger seg ikke flat
I dagens Kulturnytt sa sjefen for NRKs eksterne dramaproduksjoner, Tone C Rønning, at tallene burde vært annerledes og mente det kunne være enklere å skrive historier med en mannlig hovedperson.
– Det er lettere å skrive mannlige karakterer, fordi de beveger seg mer ut av komfortsonen og inn i risikosonen. Menn setter seg i situasjoner som de kanskje ikke burde vært i, eller hvor det er rom for god drama.
I et møte med filmkritiker Kjetil Lismoen torsdag ettermiddag, avviser hun at NRK mangler bevissthet rundt kjønnsfordeling i TV-seriene som blir kjøpt inn av NRK.
– Mangler dere bevissthet rundt dette?
– Nei. Jeg la meg flat da jeg så på tallene i morges. Men etter å ha sett nærmere på dem, så gjør jeg ikke det lenger, sier Rønning og mener at tallene til NRK er feilaktige.
Hun mener at Halvbroren har flere kvinnelige hovedroller.
Men det stemmer ikke med prosjektbeskrivelsen som står gjengitt på Norsk Filminstitutts nettsider. Der står det at det er historien til Barnum Nilsen som fortelles i Halvbroren. Altså er det en mannlig hovedkarakter.
Kjetil Lismoen holder fast på at det skyldes en trygghetskultur hos TV-kanalene.
– De våger ikke å satse på usikre kort. Derfor satser man på det trygge, det som funket i fjor. Det var ofte de samme skuespillerne som i fjor, og det var ofte mannlige skuespillere. Jeg etterlyser en vilje til å ta flere sjanser, jeg tror ikke det er en kvinnefiendtlig kultur hos TV- kanalene eller produksjonsselskapene, sier Lismoen.