Hopp til innhold

– Det er alltid et voldsomt press

Bård Tufte Johansen og Harald Eia gjenforenes for å lage humor-TV denne høsten.

Bård Tufte Johansen og Harald Eia

Bård Tufte Johansen og Harald Eia presenterte sitt nye humorprogram, Storbynatt, for pressen i dag.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Humorprogrammet Storbynatt skal være utadrettet og se ut i samfunnet, hele tiden med et ønske om at de tingene som ikke fungerer kan bli bedre, sier Bård Tufte Johansen.

Etter å ha vært opptatt på hvert sitt hold med programmer av litt mer seriøs karakter – Bård Tufte Johansen med Fotballkrigen, og Harald Eia med sin kontroversielle Hjernevask – er de to tilbake for å lage humor-TV i beste sendetid.

Sint på bikkja

Talkshowet Storbynatt, som har premiere i november, skal ifølge programomtalen «ta et sint skråblikk på det norske samfunnet».

Selv sier Bård at eget raseri styres etter dagsformen.

Lille lørdag

Bård Tufte Johansen og Harald Eia ble allemannseie da de slo igjennom med humorprogrammet Lille Lørdag i 1995.

Foto: NRK

– Dét, og alt ettersom hvor trøtt jeg er. En dag kan jeg være sinna på UD, en annen dag på bikkja mi, liksom.

At det hviler et visst forventingspress på duoen Eia/Tufte Johansen, er det liten tvil om.

De to opplevde stor suksess med humorprogrammene Åpen Post (1998-99 og 2001-2002), Team Antonsen (2004), Uti Vår hage (2003 og 2008) Tre brødre som ikke er brødre (2005) og radioprogrammet Tazte Priv (2004).

– Kjenner du på nervene i forkant av det nye programmet?

– Det er alltid et voldsomt press. Siden det er så enormt mye jobb, oppleves det som veldig tungt når man bommer litt og ting ikke blir som man har tenkt, sier Tufte Johansen.

Tre brødre som ikke er brødre

Eia og Tufte Johansen sammen med Atle Antonsen i serien Tre brødre som ikke er brødre (2005).

Foto: Ole Kaland, Pressetjenesten / NRK

Men de to komikerne går på ingen måte på kreativ sparebluss, forsikrer han.

– Vi føler at vi brenner inne med mange ideer, så dette er fortsatt svært lystbetont. Og selv om man til en viss grad blir målt opp mot tidligere suksesser, er det jo sånn at er det morsomt, så er det morsomt, understreker Tufte Johansen.

Eget produksjonsselskap

I vår startet Tufte Johansen og Eia produksjonsselskapet Funkenhauser sammen med Lars Hognestad. Selskapet skal produsere det nye talkshowet, men innspillingen skal finne sted på NRK.

Til NRK.no forteller Bård at han gleder seg til å vende tilbake til gamle trakter på Marienlyst.

– Ja, og jeg tar det for gitt at ingen sitter på plassen vår i kantina. Men jeg har hørt at Robert Stoltenberg har overtatt kontoret vårt, til tross for at vi foreslo at det burde bli mausoleum. Den fyren går over lik, sier en hoderystende Tufte Johansen.

Storbynatt befinner seg fortsatt i manusfasen, og Tufte Johansen ønsker innspill fra publikum velkommen.

– Vi vil gjerne ha tips om ting som ikke fungerer som det skal, folk som sliter med et tungrodd byråkrati, eller som ikke har venner, oppfordrer Bård.

Interesserte kan kommunisere med programskaperne via Facebook-siden som dere finner her.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.