– Danske Se og Hør overvåket kjendiser

Ukebladet skal ha betalt en IT-spesialist for å overvåke aktiviteten på blant andre prins Joachims kredittkort.

Athena

– UKEBLAD SNEK I KREDITTKORTAKTIVITETEN: Danske Se og Hør skal ifølge ny bok ha overvåket prins Joachim av Danmark og prinsesse Maries kredittkortutskrifter, og gjennom dem funnet ut at bryllupsreisa gikk til Canada. Her med da nyfødte prinsesse Athena i januar 2012.

Foto: Navntoft, Keld / NTB scanpix

I boka «Livet, det forbandede» forteller den tidligere Se og Hør-journalisten Ken B. Rasmussen om ukebladets metoder i perioden 2008 til 2012, skriver BT.dk.

Journalister i ukebladet skal med sjefredaktørens godkjenning ha betalt IT-eksperten for å overvåke kredittkortaktiviteten til danske kjendiser.

Blant disse var prins Joachim og prinsesse Marie, som giftet seg 24. mai 2008.

Dansk Se og hør

DANSK SLADDERBLAD: Se og Hør i Danmark har blitt gitt ut under dagens navn siden 1953, og bladet selger 190.000 eksemplarer ukentlig. Her årets påskeutgave.

Foto: Instagram.com/Seoghoerdk / Skjermdump

Bladets overvåkning skal ha vært den direkte grunnen til at Se og Hør uker senere fikk eksklusive bilder fra parets bryllupsreise til Canada.

– Jeg er rystet og forferdet. Hvis det stemmer at Se og Hør har sneket i min kredittkortaktivitet... jeg er målløs, sier den danske tv-verten Line Baun Danielsen, en av kjendisene som omtales i boka, til BT.dk.

– Vi har ikke brutt loven

«Livet, det forbandede» er en roman om dagliglivet i bladets redaksjon, men ifølge BT kan anklagene om metodebruken dokumenteres.

IT-eksperten jobbet for Pengeinstitutternes Betalingsservice, tilsvarende Nets i Norge.

Ifølge boka leverte han månedlig kvitteringer for 10.000 kroner til bladets journalister, og fikk kontanter utbetalt sort tilbake.

Henrik Qvortrup, sjefredaktør i Se og Hør fra 2001 til 2009, sier til BT.dk at dette er ukjent for ham.

– Dette kjenner jeg ikke til. Det er ingen hemmelighet at vi utbetalte honorar for gode tips, og jeg som sjefredaktør kjenner ikke i detalj hvordan journalistene mine jobbet til daglig, sier han.

På direkte spørsmål fra BT.dk om Se og Hør følger loven, svarer dagens sjefredaktør Niels Pinborg:

– Ja.

Se og Hørs redaktør etter Qvortrup, Kim Henningsen (fra juni 2009 til juni 2013), ønsker ikke å kommentere saken overfor BT.dk.

– Skader troverdigheten

Kjersti Løken Stavrum

ØDELEGGER FOR PRESSEN: – Slike saker skader for troverdigheten, sier Norsk Presseforbunds generalsekretær Kjersti Løken Stavrum.

Foto: NTB scanpix
Ellen Arnstad, se og hør-redaktør

TAR AVSTAND FRA METODENE: – Norsk Se og Hør følger vanlige presseetiske prinsipper, sier sjefredaktør Ellen Arnstad.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRK

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, sier at denne saken kan være et klart brudd på pressens regelverk som beskrevet i Vær varsom-plakaten.

– Pressen har alltid fått informasjon mange rare veier. Noen kilder er varslere og andre begår lovbrudd som Snowden, men da for å få fram informasjon av samfunnsmessig stor betydning. Hvis denne saken er sann, er det bare snakk om invadering av folks privatliv som vanskelig kan berettiges i et informasjonsbehov, sier hun.

– Det uheldige med sånne saker at de gjør et lite innhugg i pressens troverdighet, legger hun til.

Norske Se og Hør tar avstand

En liknende sak dukket opp i Norge i 2007, da tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs i boka «En helt vanlig dag på jobben» beskrev bladets arbeidsmetoder.

Blant annet skrev han at journalistene allierte seg med utro tjenere i bankvesenet, som ga bladet kontoutskriftene til norske kongelige.

Sjefredaktør Ellen Arnstad i norske Se og Hør skriver i en e-post til NRK at hennes blad tar avstand fra arbeidsmetodene beskrevet i den danske boka.

Hun vil utover det ikke «kommentere hypotetiske problemstillinger før eventuelle fakta er på bordet».

– Dette er en sak som handler om dansk Se og Hør, et blad som har en helt annen profil enn norske Se og Hør. Se og Hør følger vanlige presseetiske prinsipper, og forholder seg til det etiske rammeverket på samme måte som andre norske medier. Se og Hør har forøvrig få fellelser i PFU de siste årene, skriver Arnstad.

LES OGSÅ:

Norsk dokumentar.
Vi retter søkelyset mot metodebruk i norske medier. Hva skjer når vi betaler kildene våre og når mennesker i en dramatisk livssituasjon tilbys store pengebeløp for historiene sine?

NETT-TV: Se dokumentaren «Når kildene får betalt» om betalingsjournalistikk fra 2007.