NRK Meny
Normal

– CD-ene har mistet all verdi

Strømming dominerer musikksalget og folk flest pakker ned CD-samlinga sin. CD-ene har ikke lenger noen markedsverdi, forteller de største bruktforhandlerne av musikk i Norge.

Kunde Pål Felix Fossum og musikkansvarlig hos Bjørn Ringstrøms Antikvariat AS, Eirik B. Fonn

Kunde Pål Felix Fossum og musikkansvarlig hos Bjørn Ringstrøms Antikvariat, Eirik B. Fonn, har begge pakket vekk CD-ene sine.

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

– Jeg sluttet å kjøpe CD-er da jeg tok over vinylsamlinga til foreldrene mine. Nå har jeg lastet CD-ene over på dataen og tatt dem vekk fysisk fra stua, sier kunde Pål Felix Fossum på Bjørn Ringstrøms Antikvariat i Oslo.

I tillegg til å samle vinyl, har han som de fleste gått over til strømming av musikk på nett.

Musikknedlasting og strømming utgjør nå en så stor del av vårt musikk-konsum at den tidligere så kjære CD-en har mistet all verdi.

Platekompaniet, som er Norges største musikkjede, er ikke lenger en kjede for platesalg. CD-salg utgjør bare rundt 20 prosent av deres omsetning.

I dag presenterte bransjeorganisasjonen IFPI nye tall for musikkmarkedet i Norge, og strømmetjenestene står nå for 65 prosent av hele musikkmarkedet.

CD-en er blitt upopulær

CD-en er blitt så upopulær at selv antikvariatene sliter med å selge CD-er.

NRK.no har ringt rundt til de største bruktforhandlerne av musikk i Norge, og alle forteller at CD-ene nesten ikke lenger har markedsverdi. De avviser de fleste som kommer for å selge unna CD-samlingen sin.

– Den gjengse oppfatningen er at CD-ene ikke er av verdi lenger. Før tok vi inn nesten alt, men nå takker vi nei til flere store samlinger, sier Benedicte Grepp daglig leder i Bjørn Ringstrøms Antikvariat.

Tidligere var deres musikkutsalg i Oslo dominert av CD-er, men nå har butikken bare et par kasser med CD-er foran disken. Nå er det LP-ene som skaper levebrød for musikkavdelingen, og CD-salget utgjør kun under 10 prosent av musikksalget i butikken.

Cder kr 10, Bjørn Ringstrøms Antikvariat

– Denne plakaten sier egentlig alt, sier Eirik B. Fonn, musikkansvarlig hos Bjørn Ringstrøms Antikvariat, og peker på skiltet der det står CD-er 10 kroner.

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

Madonna er håpløs å bli kvitt

Eksklusive utgivelser og visse sjangre som blues, klassisk og eldre norsk musikk, har fortsatt en viss interesse i markedet. Men resten av CD-platene selger dårlig og prises helt ned til én krone stykket.

– Vi begynte med CD-er rundt 1999-2000, og da fikk vi solgt hva som helst. Men det har endret seg veldig de siste årene. Nyere listemusikk, syngedamer og syngeherrer, er helt håpløst. Madonna for eksempel, er helt håpløs å bli kvitt, forteller Harald Brovold, daglig leder i Wangsmo Antikvariat i Trondheim.

Både ved Majorstuen Antikvariat og ved Lucky Eddies i Oslo forteller de det samme.

– Før kom folk inn med 10–20 CD-er de ville kvitte seg med, men nå kommer de med hele samlingen og det kan være opp til 2000 cd-er. Vi tar fortsatt inn cd-er, men mye er blitt usalgbart, forteller Marius Haga, antikvar fra butikken Lucky Eddie.

Råkk og Rålls brukthandel i Akersgata i Oslo forteller at de fortsatt selger en del CD-er, men at folk ikke kan forvente å få solgt CD-er til dem.

– Vi tar inn CD-er, men mest for bytte i andre varer. Det er ikke den store inntjeningen på CD-er lenger, sier André Bjørnsrud, medeier i Råkk og Rålls.

Platemessenes tid er over

Roy Rydland som driver Platemessen på Folkets Hus i Oslo forteller at CD-ens fallende verdi blir diskutert over hele Europa. Han drar på internasjonale platemesser flere ganger årlig, og der undrer platesamlerne på hva de skal gjøre med alle CD-ene de har samlet opp.

– Det går veldig dårlig for dem som prøver å selge CD-er på slike messer i dag. Bunnen har gått ut av det markedet, sier han.

Rydland mener vi mister både samlerglede og mye historikk ved at vi ikke lenger kjøper fysiske utgivelser. Men han tror fremtiden er digital, og ser ikke lyst på situasjonen til sin egen bransje, bruktplatehandlerne.

– Vi er nok på vei ut av bransjen, selv om jeg ikke liker å si det, sier han.

– Har ikke annenhåndsverdi

En markedsundersøkelse gjort av Norstat for streamingtjenesten WiMP i 2012 viser at en tredjedel av oss har kastet cd-samlinga vår. Mye tyder på at tallene nå kan være høyere.

Musikkviter og førstelektor ved NISS, Audun Molde, mener at CD-en er blitt et nisjeprodukt.

– CD-er er verdt noen for eieren som er glad i dem. Men har ingen annenhåndsverdi, man må gi dem til et antikvariat eller legge dem på søppeldynga om man vil bli kvitt dem, sier han til NRK.

Han mener at CD-ene har blitt kommersielt uinteressante.

– Hvis vi vil ha musikken tilgjengelig der vi er, her og nå, velger de fleste streaming. Hvis vi vil ha den gode gammeldagse analoge musikken, så kjøper vi vinyl. CD-en faller mellom to stoler. Og den er gammeldags, sier Molde til NRK og spår at kassetten får en gjenopplivning før CD-en.

Johnny Erdahl, platefrik

Johnny Erdahl mener at man ikke bør kaste cd-er.

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

Håper på CD-comeback

Tilbake hos Bjørn Ringstad Antikvariat er de ikke like kategoriske. Der håper flere på et CD-comeback.

– Jeg har selv pakket bort alle CD-ene mine. Men jeg tror det vil være et marked for CD-er i fremtiden fordi CD-en som produkt er så bra lydmessig og med fine hefter og bilder. Det betyr noe, sier musikkansvarlig i antikvariatet Eirik B. Fonn.

Temaet engasjerer kundene i butikken, og flere kommer med innspill.

– Jeg kan sitte og kose meg med å lese på coveret. Å laste ned er ikke det samme, sier Johnny Erdahl.

Han synes det er galskap at så mange nå kvitter seg med CD-samlingen sin.

– Jeg anbefaler å legge dem på loftet, ikke kast dem iallfall. Jeg har kjøpt plater for over 100.000 kroner, og jeg håper at noen tar vare på samlinga når jeg er borte.