– Breivik står ikke alene

Tyske filmfolk har filmet med skjult kamera i nynazistiske miljøer i åtte år. Regissøren mener at Anders Behring Breivik har et nettverk rundt seg.

Video Dagsrevyinnslag, nazifilm

Den tyske filmregissøren Peter Ohlendorf har kikket inn i høyre-ekstreme miljøer med skjult kamera.

Regissør Peter Ohlendorf er ikke i tvil om at det er de høyreekstreme tankene som ligger bak handlingene som rammet Oslo og Norge den 22. juli.

– Jeg tror ikke Anders Behring Breivik er den eneste i dette landet som har disse tankene. Det finnes støttespillere. Slik er det i Tyskland også. Der har vi det vi kaller en terrorcelle. Så har du alle menneskene rundt som støtter dette, sier Peter Ohlendorf.

Skjult kamera

Den tyske dokumentarskaperen besøker Norge for å vise frem den ferske filmen sin. Han har sett gjennom 100 timer med opptak fra nynazistiske miljøer flere steder rundt i Europa. En mann med hemmelig identitet har filmet med skjult kamera gjennom åtte år.

– All filmingen med skjult kamera var farlig; du må se ut som en nynazist og opptre som en nynazist. Hvis han ikke hadde sklidd inn i miljøet og vært forsiktig ville han blitt drept, forteller regissøren.

Se video:

Video Film om nynazister

Sterke scener har blitt filmet med det skjulte kameraet. Se utdrag fra filmen og scener fra Nederland her.

Filmen har fått tittelen "Blodet må flyte – med skjult kamera blant nazister". Ohlendorf forteller at tittelen er hentet fra en sang som du kan høre på konsertene i miljøet. «Sieg heil! Blodet skal flyte … vi skiter på friheten til denne jøderepublikken.» Skinheadsene synger og roper ut slagord mens de hever armene i Hitlerhilsen.

– Dette er en av de verste sangene de synger: «Fortsett å drepe utlendinger og jøder. Gå ut og gjør jobben.» Det er brutalt, sier Ohlendorf.

Hvorfor lagde du denne filmen?

– Jeg mener det er viktig for Tyskland og viktig for Europa at dette kommer ut. Jeg ville aldri trodd at dette fortsatt foregår i vår tid og rundt oss. Jeg var veldig sjokkert. Plutselig innså jeg at det vokser igjen. Det er helt forferdelig, forteller regissøren.

Han forteller videre at dette er ekstra viktig for tyskere med den bakgrunnen de har.

Regissøren henger opp plakat

Sangen «Blut Muss Fliessen» som er bakrunnen for tittelen til dokumentaren er av det tyske bandet Tonstörung.

Foto: Svein Ommundsen / NRK

De høyreekstreme miljøene i Europa er i stadig vekst, og Ohlendorf forteller at dette har pågått i mer enn ti år.

– De holder på rett under overflaten. De er veldig gode på å gjemme seg og er veldig farlige. Grenser finnes ikke, og det er mye vold i bildet.

Sprer seg

Regissøren har sett at dette nå sprer seg raskt utover i Europa, til Skandinavia og også til Amerika. Han mener at bakgrunnen er globaliseringen i samfunnet, finanskrisen og eurokrisen. Folk finner enkle løsninger.

– Dette er ikke tolerert i noen sammenhenger.

Men hvorfor gjør ikke politiet noe?

Jeg forstår ikke at politiet ikke gjør noe. Vi har sett at de kommer inn på konsertene, hører musikken, men foretar seg ingenting. Jeg tror det er flere grunner til dette, men forstår allikevel ikke hvorfor. I Berlin har de klart å gjøre noe med det. Der har politiet satt et press på miljøet, og det har fungert. Der er det ingen konserter lenger.

Inspirerte Breivik

Peter Ohlendorf mener at Anders Behring Breivik er inspirert av musikken og dette miljøet.

– Det er sterke sammenhenger mellom nynazister i Europa. Jeg mener at de samarbeider, sier han.

Hva vil du at folk skal tenke når de ser filmen?

Jeg bare håper folk vil stå opp og fortelle dem at vi ikke tolerer denne måten å handle og opptre på. Tre tilbake, er regissørens oppfordring til folket.

Filmen ble vist på på den europeiske dokumentarfilmfestivalen EurodokFilmens hus i Oslo.