– Utøya-filmen bør bli den mest debatterte her

Filmkritiker sier Poppes film om Utøya-massakren er en «knusende» opplevelse. Spesielt etter skoleskytingen i Florida for få dager siden.

Germany Berlin Film Festival

Regissør Erik Poppe under pressekonferansen ved filmfestivalen i Berlin hvor han presenterte filmen «Utøya 22. juli»

Foto: Ralf Hirschberger / AP

I dag ble Erik Poppes film om massakren på Utøya i 2011 vist fram for aller første gang.

Den ble møtt med både stillhet og buing da den hadde sin verdenspremiere på Filmfestivalen i Berlin.

– Det er første gang jeg kan huske å ha hørt buing på Berlinalen, skriver filmkritiker David Ehrlich på Twitter.

Ehrlich, som anmelder filmer for amerikanske IndieWire, mener filmen er sårt tiltrengt, men at det er ingen tvil om at filmen vil fremprovosere kritikk.

– Vi blir følsomme overfor volden på ny

Under pressekonferansen i Berlin ble regissør Erik Poppe spurt om hvordan han skulle få folk til å utsette seg for en slik film, at filmen var en «utholdenhetstest».

Han svarte at filmen måtte bli forferdelig, slik hendelsene var.

Les også: Sender ingen filmtrailer for «Utøya 22. juli»

Ehrlich i IndieWire mener filmen kan være med på å gjøre oss følsomme overfor vold igjen.

– Filmer har ikke gjort oss ufølsomme overfor vold, vold har gjort det med oss. Når jeg ser «Utøya 22. juli» så greier jeg ikke unngå å tenke at filmer har makt til å gjøre oss følsomme overfor vold igjen.

Laster Twitter-innhold

– Bør bli den mest debatterte

Regissør og filmkritiker for blant andre The Observer i Storbritannia, Jonathan Romney, mener filmen bør bli den mest diskuterte under årets filmfestival i Berlin.

– Det er en knusende opplevelse – spesielt når man ser den få dager etter skyteepisoden i Florida, skriver han på Twitter.

Laster Twitter-innhold

Erik Poppe skriver i en sms til NRK at han ikke ønsker å sette angrepene opp mot hverandre.

– Ethvert terroranslag er en tragedie.

– Fin linje mellom utnyttelse og kunst

Grant Mayotte, som skriver om film for magasinet 5280 i USA, mener «Utøya 22. juli» er spekulativ.

– Er det ikke en fin linje mellom utnyttelse og å lage kunst? spør han.

Han mener det er utnyttelse å bruke ofrenes historier til å fremprovosere effekten Ehrlich skriver om lenger opp i saken.

– Verden vet hva som skjedde på Utøya og i Oslo, så hvorfor skal vi få et gjensyn så tidlig?

Filmen er en av 19 filmer fra hele verden som er plukket ut til hovedkonkurransen under festivalen. Gullbjørnen deles ut i helga og er en av filmverdenens mest prestisjetunge priser.

Les også: Utøya-filmen: Andrea (19) fikk stående applaus i Berlin

Kulturstrøm

  • Alicia Keys blir årets Grammys-vert

    Den amerikanske soulartisten skal lose publikum og artister gjennom den 61. utdelingen av den prestisjefylte amerikanske Grammy-prisen. Hos musikkmagasinet NME kan man se video der Keys får telefonen om at hun er valgt til å lede seremonien i Los Angeles 10. februar. Keys har selv 15 Grammy-priser på peishylla hjemme.

    Laster Twitter-innhold
  • Drapet som endret verden

    Mordet på Rosa Luxemburg la veien åpen for både Hitler og Stalin, hevder Mímir Kristjánsson og Ellen Engelstad. De har sammen skrevet en ny biografi om den polsk-tyske revolusjonære politikeren. Det er i dag 100 år siden Luxemburg ble drept av høyreorienterte paramilitære. Hør forfatterne snakke om Rosa Luxemburgs historiske og aktuelle betydning i Studio 2.

    Forfatterne Mímir Kristjánsson (t.v.) og Ellen Engelstad
  • Tar Totos Africa til Afrika

    Totos 80-talls hit Africa gjaller nå utover den namibiske ørkenen, forteller BBC. Kunstneren Max Siedentopf har satt opp 6 høyttalere på pidestaller knyttet til en Mp3-spiller med kun denne ene sangen på, som går i loop. Spilleren er solcelledrevet, så den kan holde på til evig tid. Den namibiske kunstneren ville hylle den amerikanske monsterhit'en ved å bringe Africa til Afrika.

    Kunstverket Toto forever av Max Siedentopf i den namibiske ørkenen
    Foto: Max Siedentopf