NRK Meny
Normal

Eksperter: – TV 2 blir sterkere enn NRK på sport

– Om ikke TV 2 er sterkere enn NRK på sport, vil de i alle fall bli det, mener medieanalytiker. Ekspertene tror ikke TV 2s danske utflagging vil true mediemangfoldet.

TV 2 oppkjøp Egmont

Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Alf Hildrum (f.h.), konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh og konserndirektør i Egmont og styreleder i TV 2, Hans J. Carstensen møttes i Bergen etter at Egmonts kjøp av TV 2-aksjene ble kjent mandag morgen.

Foto: Hommedal, Marit / Scanpix

Medievitere NRK har snakket med tror ikke danske Egmonts oppkjøp av TV 2 vil påvirke norske TV-seere i særlig grad – med ett unntak.

– TV2 vil fortsette trenden de har begynt på, med å skaffe seg de største sportsarrangementene. De snuser nå på NRKs gamle monopol, og vil på sikt ble enda sterkere, sier medieanalytiker Tom Arild Haugen.

Han tror Egmonts oppkjøp av TV 2 vil gjøre at det nå blir TV 2 som sikrer seg rettighetene til Ski-VM og andre store sportsarrangementer.

– TV 2 har fått en eier som kjenner det norske markedet, og dette oppkjøpet vil gi trygghet, sier Haugen.

– NRK ikke største konkurrent

Han får støtte av medieviter Helle Sjøvaag ved Rokkansenteret, som er tilknyttet Universitet i Bergen. Hun tror TV 2 vil fortsette sin satsing på store idrettsarrangementer.

– I den grad de ikke er større enn NRK allerede, vil de i alle fall bli det, sier Sjøvaag.

– Et eksempel på det er at de har skaffet seg rettighetene til vinter-OL i 2014 og sommer-OL 2016, og dansk eierskap vil styrke TV 2s posisjon i fremtidige forhandlinger ytterligere, mener Sjøvaag.

Hun tror ikke NRK kommer til å være TV 2s hovedkonkurrent når det gjelder sportsarrangementer i fremtiden.

– Konkurransen vil bli mer skandinavisk, med eksempelvis MTG og Bonnier, sier Sjøvaag.

Helle Sjøvaag

Medieviter Helle Sjøvaag har disputert med en avhandling om journalistikkens samfunnsoppdrag.

Foto: UiB

– Truer ikke mediemangfoldet

Medieekspertene er tror ikke dansk TV 2-eierskap og større utenlandsk eierkonsentrasjon vil være en trussel mot det norske mediemangfoldet.

– Prinsipielt skal det være vanntette skiller mellom eierskap og innhold, journalistisk sett. Det skal ikke bli påvirket, men Egmonts strategier kan gi noen strategiske føringer, sier Sjøvaag, som har skrevet en avhandling om TV 2s nyhetsdekning.

Heller ikke tidligere redaktør Tom Arild Haugen tror en stor, dansk TV 2-eier vil være skadelig for nordmenns nyhetsdekning.

– Jeg tror ikke dette vil endre mediemangfoldet i negativ retning. Egmont har vært med på utvikle kanalen siden dens oppstart, og vil være med på videreutvikle det de har fått i gang, sier Haugen.

Tom Arild Haugen

Medieanalytiker og tidligere redaktør Tom Arild Haugen.

Foto: Twitter/Privat

– Ingen konsekvenser for NRK

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas, mener Egmonts oppkjøp av TV 2 ikke vil gi noen store endringer i for NRK.

– Jeg ser ikke at dette har noen konsekvenser for NRK i det hele tatt. Det som ligger i kortene nå er at TV2 skal fortsette som før, med samme innhold og samme strategi. Det betyr at den situasjonen som er i dag videreføres, sier Bjerkaas.

– Så du frykter ikke at oppkjøpet vil få konsekvenser, for eksempel for NRKs sportsrettigheter i fremtiden?

– Jeg har ikke lyst til å gå inn på slike spekulasjoner. De opplysningene jeg har fått er at innholdsstrategien til TV2 ligger fast, og at situasjonen er status quo, sier Bjerkaas.

Han mener at det ikke er noen ting å frykte for det norske mediemangfoldet.

– Om kjøperne gjør det de sier de skal gjøre, så er det ingen ting å frykte. Jeg kommenterer det jeg har hørt i dag, og ut ifra disse opplysningene er det ingen endringer.

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas mener TV2s danske eierskap ikke vil få konsekvenser for NRK.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Uenige om «skandinavisk gigant»

Haugen tror det at TV 2 nå blir helt danskeid vil styrke TV-kanalen på sikt.

– TV 2 og Egmont vil fortsette å styrke seg, og de vil bruke den eneretten de har fått tildelt på det kommersielle markedet. TV Norge, og tidvis TV 3, har vært kreative og viktige utfordrere for TV 2, uten at de er i stand til å utfordre skikkelig, sier Haugen.

Haugen tror ikke salget åpner for en skandinavisk samordning av de største kommersielle TV-kanalene, slik blant andre redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger, har ment.

– Innbyggerne i de forskjellige landene er så ulike, også som forbrukere, at dette ikke vil ha noe for seg. Det vil med få unntak, som Skavlan, være vanskelig å samkjøre innholdet, og dermed heller ikke annonser, mener Haugen.

– Synd

Helle Sjøvaag er ikke like sikker, og mener å se tendenser til et skandinavisk samarbeid på sikt.

– Det som skjer på nordisk nivå er viktig. Det ser ut til å være noen store bevegelser på gang, og TV-kanalene ser ut til å gå mot et mer utbredt samarbeid, sier Sjøvaag, som forklarer endringen med blant annet økt pris på store idrettsarrangement.

Hun mener også skandinavisk «stordrift» kan gi fordeler i forhold til annonser, men at det er vanskelig å samkjøre innhold.

– Nordmenn liker best norsk TV. Egmont kommer nok ikke til å gjøre store endringer i så måte, de vet hva som fungerer for TV 2, sier Sjøvaag.

Til tross for at hun ikke tror TV 2s danske eierskap vil påvirke mediemangfoldet, er hun likevel enig i deler av Trond Giskes kritikk mot oppkjøpet.

– Det er synd at TV 2 ikke lenger er del av et norsk eierskap. Som største norske kommersielle allmennkringkaster er det viktig at kanalen bevarer sin brede nasjonale forankring, sier Sjøvaag.