NRK Meny
Normal

– Bieber-besøket er kun markedsføring

Torsdag morgen landet popidolet Justin Bieber i Norge. Men popidolets norgeskonsert for bare noen få utvalgte handler kun om markedsføring, sier musikkekspert.

Justin Bieber

Justin Bieber er tilbake, og kommer til Oslo torsdag for å skape oppmerksomhet rundt sitt nye album.

Foto: Jordan Strauss / Ap

I dag gjester den kanadiske superstjernen Justin Bieber (21) Oslo for å la seg intervjue på «Senkveld med Thomas og Harald» på TV 2, før han senere på kvelden spiller en minikonsert i Storsalen på Chateau Neuf i Oslo.

Det blir ikke solgt noen billetter til arrangementet. Kun de som har fått tildelt billetter gjennom konkurranser vil få tilgang på området rundt Chateau Neuf på selve konsertdagen.

Les mer her om hvordan Bieber bygger opp karrieren sin på nytt.

– Medieomtalen er poenget

Audun Molde

Førstelektor ved Westerdals høgskole, Audun Molde, sier at det er medieomtalen, ikke konserten, som er poenget med hans norgesbesøk.

Foto: Privat

Justin Biebers såkalte showcasekonsert er en intimkonsert for inviterte, eller de som har vært så heldige å vinne billetter. Denne typen konsert er han ikke alene om å avholde. I september hadde a-ha en intimkonsert i Drammen, og tidligere denne måneden holdt popstjernen The Weeknd en lukket konsert i Oslo.

– All oppmerksomheten som følger med denne typen konserter gjør at de er enda viktigere enn vanlige konserter. En showcase handler om å invitere bransje, konkurransevinnere for å se ham live. Så det er ikke konserten som er poenget, men omtalen i media. For eksempel at NRK ringer og lager sak om dette, sier førstelektor ved Westerdals Oslo ACT, Audun Molde.

– Bygge merkevaren

Han sier at konserten i seg selv ikke er poenget, men å bygge opp merkevaren Justin Bieber.

Bieber er om litt over to uker klar med sitt nye album «Purpose», hvor låter som «Sorry», «Where are Ü Now» og «What do you mean» er med. En rekke kjendiser har vært med på å telle ned til slippet av singelen «Sorry» ved å hjelpe til med å telle ned til lanseringen på sosiale medier.

– Bieber som merkevare har nå vært gjennom en fase med mye dårlig oppmerksomhet. Og så orkestrerer man en kampanje hvor Miley Cyrus, Ashton Kutcher og masse kjente folk promoterer ham og heier på ham. Så gir han ut en sang som heter «Sorry», og så skal man få sympati med ham igjen. Så kommer fansen tilbake og tenker positive tanker om ham, oppsummerer Molde.

– Handler om å skape oppmerksomhet

Gjermund Moastuen er markedsdirektør i Universal Norge – plateselskapet til Justin Bieber. Han legger ikke skjul på at dette først og fremst handler om reklame.

– Ja, det er det vi lever av i alle kommersielle bransjer, enten det er melk og brød eller musikk. Det handler om å skape oppmerksomhet.

– Hvorfor blir det ingen vanlig konsert?

– Dette er ikke noen vanlig turne han er ute på, han var på det sist for halvannet år siden, og spilte for nesten 70 000 mennesker på Telenor Arena. Nå kommer han med nytt album, og i den forbindelse legger man opp til showcaser, TV-opptak, intervjuer, og lignende.