John Andreas Andersen mener 2D-film på et sølvlerret ikke ser bra ut. Her fra da han fikk Amandaprisen i fjor for Beste foto med filmen «Upperdog».
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / ScanpixSiden 2009 har det blitt jobbet aktivt med å digitalisere norske kinoer.
Av de 170 kinosalene i landet som nå er tilrettelagt heldigitale visninger, har halvparten tatt i bruk et sølvlerret for også å kunne vise filmer i 3D.
Dette gir vesentlig dårligere bilde under visning av filmer i to dimensjoner, mener flere norske filmfotografer NRK har snakket med.
– Mindreverdig opplevelse
John Andreas Andersen jobbet som fotograf på storproduksjonen «Kongen av Bastøy», som ikke er produsert i 3D.
Andersen sier han ble sjokkert da han så sin egen film framvist på et sølvlerret.
– Det er valgt en lerrettype som gir en mindreverdig kinoopplevelse ved visning av vanlig film. Bildet blir veldig mørkt på sidene. Kommer man langt ut på sidene er bildet så mørkt at det er vanskelig å se ansikter, og dermed vanskelig å leve seg inn i det som skjer i filmen, sier han.
- LES OGSÅ:
– Helt på grensen
Den meritterte filmfotografen mener det er vanskelig å forsvare å kreve full billettpris for det han mener er et forringet produkt.
– Den reduserte kvaliteten gjør at prisen for en billett er helt på grensen for hva man kan forlange. Vi konkurrerer mot store tv-skjermer og kinoliknende hjemmeopplevelser, så når man tar 100 kroner for en kinobillett bør opplevelsen stå i stil med prisen, sier Andersen.
Hør saken fra Kulturnytt. Reporter Remi Myhr Horgar:
– De har et poeng
Rolv Gjestland i bransjeorganisasjonen Film & Kino har vært sentral i fornyingen av landets kinoer.
Han innrømmer at Andersen og filmfotografene langt på vei har rett i sin kritikk.
– Sølvduk gir en variasjon etter hvor du sitter i salen. Bildet vil se mørkere ut på siden, og mørkere jo lenger ut på siden man sitter. Dét er en kjensgjerning. Hvor plagsomt det er vil det imidlertid være ulike oppfatninger om, sier Gjestland.
Rolv Gjestland er rådgiver for kinodesign og teknikk i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Foto: FilmwebKinodirektør Geir Bergkastet lover å installere doble lerreter i enkelte kinosaler.
Foto: Oslo KinoGjestland sier at prisen er grunnen til at norske kinoer velger sølvlerreter.
– Oslo Kino og mange andre kinoer i Norge har av økonomiske og logistiske hensyn valgt et 3D-system som krever sølvduk, og det må vi forholde oss til, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Vil sette inn ekstra lerret
Direktør for Oslo Kino, Geir Bergkastet, sier til NRK at han ikke tror publikum er så bevisste rundt dette – men han lover likevel å gjøre noe med situasjonen.
– Om publikum opplever noen forskjell tror jeg varierer. For egen del har jeg problemer med å se nyansene. Men vi vil nå installere doble lerreter med sølvlerret for 3D- og matt lerret for 2D-film i utvalgte saler, sier han.
Filmfotograf John Andreas Andersen synes tiltaket er bra, men mener kinoene som ikke gjør dette bør differensiere billettprisene.
– Billettene på sideradene kan for eksempel selges til halv pris, foreslår fotografen.
Fra filmen «Kongen av Bastøy», som vises i to dimensjoner på norske kinoer. Filmens fotograf mener den ikke ser bra ut på sølvlerreter tilpasset 3D-visninger.
Foto: Agnete Brun/Euforia Film