NRK Meny
Normal

8 grunner til at Riddu Riđđu er Norges viktigste festival

Russland, kjærligheten og nettverksbyggingen. Her er åtte grunner til at Riddu Riđđu er Norges viktigste festival.

Riddu dansen

Deltakere på Riddusletta danser sammen under en av konsertene.

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

I ti år har verdensmusikk-programmet «Jungeltelegrafen» laget sendinger fra Riddu Riđđu-festivalen i Kåfjord i Nord-Troms. Programleder Arne Berg besøkte festivalen for første gang i 2006 og kommer i år tilbake for fjerde gang.

Her er grunnene til at han mener den samiske festivalen er landets viktigste:

1. Mari Boine

Mari Boine
Foto: Johan Ante Utsi / NRK

Da jeg fortalte Mari Boine at jeg skulle til Riddu i 2006, sa hun: «Det var på tide!»

Året etter fortalte jeg henne at NRK skulle oppover med fjernsynsteam og lage dokumentar, og hun svarte: «Det var på tide!»

Av dette leser jeg at når Norges mest globalt kjente artist har spilt på Riddu gang på gang, så er det dette som er hennes viktigste festival.

2. Tar det samiske på alvor

Riddu
Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Disse to institusjonene, Mari Boine og Riddu Riđđu, er blant hovedårsakene til at man i Norge i dag ikke lenger kan gjøre seg morsom på samenes bekostning, slik man kunne på revyscener og radio for få år siden.

3. Periferien leder an

Åpning riddu riddu 2012-2
Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Det er lett å tro at det som skjer i Oslo er viktigst, og det er ganske sikkert også grunnen til Riddu Riddu har vært en godt voktet «hemmelighet» i 25 år.

Men det blir ikke sant av den grunn! Nyskapning foregår hos entusiastene, ikke institusjonene. Små festivaler som Riddu Riđđu og Trænafestivalen tør å satse der de store festivalene ikke tør.

Riddu henter inn grønlandske og nordrussiske artister, mens Trænafestivalen hvert år klarer å selge ut en festival som ligger to og en halv times båttur ut i havet.

4. Musikken

Riddu 2012 Niko Valkeapàà
Foto: Ørjan Bertelsen / Riddu Riddu

Utallige artister har bygget opp selvtillit og kompetanse på Riddu-scenen. Artister som Adjagas, SlinCraze, Georg Buljo og Niko Valkeapää fikk prøvd seg ut foran et stort publikum her. Nå eksploderer det i samisk musikk. Tilfeldig? Neppe.

5. Russerne kommer

Årets Nordlige folk på Riddu: Nenetserne
Foto: Rune Nordgård Andreassen

Musikken fra Russland, særlig fra urfolk i østlige provinser som Tuva og Burjatia, har alltid vært en del av kjernen på Riddu. Denne mellomfolkelige kulturutvekslingen er Riddu ganske alene om i den norske festivalfloraen.

6. Ungdomscampen

forbrødring
Foto: Nils Mehren / NRK

I år er det 16 år siden ungdommer fra nordområdene begynte å møtes på Riddu Riddu, på den såkalte Youth Camp. Her treffes ungdommer fra Sibir, Grønland, Canada, Japan, fra hele vegen rundt Nordkalotten.

Mange vil beholde kontakten, og livslange vennskap og forbindelser har oppstått bak hesja i Manndalen. Vi har til og med hørt rykter om livslange forbindelser av mer romantisk karakter, festivaler har den effekten.

7. Nettverket

Elle Sofe Henriksen sammen med urfolk
Foto: Lena Stenberg / Riddu Riđđu pressebilde

Når ungdommene vender tilbake til sine lokalsamfunn med fellesskapet fra Riddu som ballast, møter de resten av livet med et unikt nettverk.

Dette kommer vi til å se som musikalsk turnérute, feriemål og bryllupsinvitasjoner, men også som politisk maktfaktor i en fremtid for nordområdene som ikke er meislet. Riddu blir inspirasjonskilden og ledestjernen for de som skal forme den.

8. Glasnost

Riddu Riđđu i Moskva
Foto: Arild Sandsvik / NRK

Norges forhold til Russland er kjølig. I denne virkeligheten vil Riddus kulturelle kontakt over landegrensene være viktigere enn noen gang.

I år skal NRK sende direkte nett-TV fra hele festivalen fra onsdag ettermiddag. Følg med gjennom helga på nrk.no/riddu.

Kulturstrøm

  • Sjeldent intervju med Ferrante

    I et sjeldent intervju forklarer forfatteren bak navnet Elena Ferrante tankene bak sitt forfatterskap og om den medievirkeligheten vi befinner oss i. Les hele intervjuet hos LA Times. Ferrante er mest kjent for sine fire bøker utgitt i Italia 2011–14, der en aldrende Elena Greco kronologisk beskriver sin oppvekst i Napoli med venninnen Lila.