– Dette er en stor inspirasjon, sier Eriksen entusiastisk på telefon fra København.
Der skal han møte ledere fra allmennkringkastere i Europa, og kan vise til tall få av de andre kan.
Helt siden 1995 har NRK undersøkt omdømmet hos publikum i den årlige Profilundersøkelsen. 71 prosent av de spurte i årets undersøkelse mener NRK-lisensen er verdt pengene.
– Det har heller aldri vært målt så høye tall for hvor mange som sier de i «meget stor grad» får valuta for lisensen, sier kringkastingssjefen.
Lisensen står støtt blant unge voksne
Noe av det som gjør kringkastingssjefen mest glad, er tallene som viser at i aldersgruppen 30–44 år, er det betydelig flere som er fornøyde med det NRK serverer dem for lisenspengene i forhold til året før. Her er økningen på 7 prosentpoeng opp til 73 prosent.
– Jeg blir veldig overrasket og glad over at gruppa unge voksne i større grad slutter opp om lisensen. De er storforbrukere av medier og de er foreldre til små barn og ungdom, sier Eriksen.
– Skam har skapt viktige debatter
I gruppen 15–29 å er det en liten økning i oppslutningen om lisensen.
– Det er for enkelt å si at det er Skam er årsaken til dette, men det har bidratt. Vi tror vi har lyktes med innhold som gir gode opplevelser og debatt, og få ting har vel skapt så mye debatt og mangfold som Skam, mener kringkastingssjefen.
81 prosent av de spurte er tilfreds med NRK som helhet, men det er en liten nedgang på «meget tilfreds».
Netflix den beste strømmetjenesten
Folk kårer NRK til den beste TV-kanalen, men Netflix til den klart beste strømmetjenesten.
– Vi vil gjerne konkurrere med tjenester som Netflix, men vi har et mye større oppdrag på mange plattformer enn det Netflix har. Vårt hovedfokus er det norske innholdet, derfor må vi satse på kvalitet for å kunne konkurrere.
Eriksen tror det er noe i tiden, det er et enormt medietilbud i dag, og da er det veldig viktig å ha innhold fra egen virkelighet som folk kan identifisere seg med.
– Hovedutfordringen nå er at vi ser at det er noen flere enn før som ikke bruker nyhetsmedier. Å holde på tillit og troverdighet er en viktig og stor utfordring, ikke minst når vi nå går inn i valgkampen.
Selv om tallene går litt ned, er det fortsatt 77 prosent av befolkningen som mener at NRK oppfyller sin målsetting om å være upartisk og upåvirket meget eller ganske godt.
– Skal vi holde dette nivået, må vi øke kvaliteten og bli bedre, avslutter Eriksen.