Ambisiøst og fint! Inviter til gratiskonsert på St. Hanshaugen i Oslo... Her fra P3sessions, juni 2004
Lokal konsert
Din første konsert vil sannsynligvis være i nabolaget. På en fritidsklubb (hvis den ikke er lagt ned) eller på skolen (hvis ikke den er stengt for oppussing) er det mulig å prøve seg uten at man må vise til noe annet enn at man er ung og full av initiativ (funker alltid).
Uansett hvor dårlig det måtte være (og det er det stort sett alltid) er det verdifull erfaring. En scene er nemlig noe helt annet enn et øvingslokale.
Vær tålmodig
Det arrangeres også forskjellige ”konkurranser i rock!”, både lokale og landsdekkende, som er åpne for svært så glade amatører. Her er det en fordel, om ikke en nødvendighet, å ha en slags demo. Fordelen ved slike arrangementer er at de stort sett har noenlunde profesjonelle arrangører og det betyr bra anlegg, bra teknikere og alt sånt som gymlæreren ikke kan. Man får også et grunnkurs i et av de viktigste aspektene ved å spille i band, nemlig å vente. Mye.
Gi alt, det lønner seg! Urørtbandet Superjupiter gir alt - og litt til på konsert
En annen fordel er at man kan få en eller annen form for omtale (plag den lokale journalisten). Og denne kan igjen sendes til andre arrangører. Next stop Royal Albert Hall.
Få med folk
Det er også mulig å arrangere konserter på egenhånd eller sammen med andre band/artister. Det betyr betraktelig mer jobb, men man er i hvert fall garantert å få spille. Det du bør ha er: Et lokale og en slags tillatelse til å ha konsert (hvis det bor folk i nærheten - politiet kommer sjelden på konsert for å høre på). Du må videre ha folk som skal jobbe (bære, rigge, lyd/lys, rydde,) og vakthold hvis det er nødvendig. Eget lydanlegg og en eller annen form for lys (og nok strøm) er et viktig poeng som ofte blir oversett og som har skapt mange unplugged konserter som ikke var påtenkt. Et stykke fra puben på Norheimsund
Et lokale kan være alt fra en gymsal til en lokal pub/kafe som har lyst på et annet klientell enn vanlig. Ikke lei Spektrum med en gang. Det kan også være en utendørs scene, fullt mulig, men betraktelig dyrere og med flere usikkerhetsmomenter - det er ikke bare på Roskilde det regner, gitt. Jo flere konserter som har vært arrangert der før, jo lettere er det for deg.
Dagen derpå.. Sørg for at du ikke blir sittende igjen alene..
Husk nedriggingen...
Hvor mange som skal jobbe er selvfølgelig avhengig av hvor du arrangerer og om de skal betales (kompiser tar ikke betalt). Det er viktig at det er like mange som rigger opp som ned. Det er en trist avslutning å bære et tonn lyd og lys alene før du vasker en gymsal og bærer ut Hold Brillan. Alle som skal jobbe trenger ikke ha jobbet på konserter før, men en erfaren lydmann sparer både tid, nerver og i enkelte tilfeller penger.
Lyd og lysanlegg får man leid de fleste steder i Norge, om ikke der du bor så i hvert fall i nærheten. Hva du leier er selvfølgelig avhengig av hvor mye penger du har, med andre ord svært lite. Men det burde være mulig å gjøre en deal med lydfirmaet. Arrangerer man en konsert som går bra så arrangerer man kanskje flere seinere, og lydfirmaet får flere kunder og alle er happy.
Sjekk det tekniske
Noen puber og klubber har anlegg, om ikke av verdens feteste kvalitet. I tillegg har Norgesnettet utplassert anlegg på de fleste oppegående rockeklubber i Norge. Vel så viktig som anlegget er den som betjener det, en god lydmann/kvinne får lyd ut av tilsynelatende råtne anlegg. Strøm er det overalt, men det er ikke overalt det er nok strøm. Sjekk strøm før du leier inn lyd og lys, og sjekk med de du leier av hvor mye det minimum må være. Sikringer koster penger det også.