NRK Meny
Normal

NRK P13 vinner den digitale «rockekrigen»

NRKs digitale «rockekanal» P13 har i snitt hatt 42.000 lyttere daglig siden åpningen. Det er over dobbelt så høyt snitt som konkurrenten P6 Rock.

Byr på Fru Larsen på NRK P13

BRILLEFIN GJENG: Disse radiofjesene er blant profilene du hører på NRK P13. Fra venstre Silje Martinsen Wettre, Knut Folkestad, Kari Slaatsveen, Bjørnar Pedersen og Guttorm Andreasen.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

P13 markedsføres som «NRKs musikk- og underholdningskanal for unge voksne».

Kanalen ble lansert på nettradio og DAB 28. januar, og den har altså hatt 42.000 lyttere i snitt per dag siden starten.

– NRK P13 har fått en bra start, med mye kjærlig mottakelse i sosiale medier. Kanalen leverer daglig innhold som gjør norsk radio mer mangfoldig. Målet er å nå 80 000 mennesker hver dag med kanalen i løpet av året, sier NRKs radiosjef Marius Lillelien i en pressemelding.

Marius Lillelien

VIL HA DOBLING: – Vi ønsker 80.000 lyttere innen årets utgang, sier radiosjef Marius Lillelien om NRK P13.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK
Linn Myhre Olsen, analysesjef P4

FORNØYD: – Vi er veldig fornøyde med snittallet på 19.000, sier P4s analysesjef Linn Myhre Olsen om lyttertallene til kanalen P6 Rock.

Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
Kristoffer Vangen, Radio Norge

54.000 DAGLIGE LYTTERE, 30.000 DIGITALE: – Vi tror Radio Rock fortsatt har mye mer å gå på, sier SBS Discoverys programdirektør Kristoffer Vangen om de gode resultatene for kanalen Radio Rock.

Foto: Pressebilde / Radio Norge

Tallene er hentet fra TNS Gallups PPM-undersøkelse for første kvartal i år.

Undersøkelsen har registrert radiolyttingen til 1000 personer ved hjelp av en såkalt PPM-måler, som oppfatter all radiolyd innen en viss radius.

P13: 42.000. P6: 19.000

Den viser også at P4 Gruppens rockekanal P6 Rock, som også ble lansert i vinter, i snitt har 19.000 daglige lyttere.

P6 Rock hadde sin første sending 16. januar. I likhet med NRK P13 er den heldigital, med distribusjon eksklusivt over DAB og internett.

– Vi ser alt fra 10.000 til 35.000 lyttere, og snittet foreløpig er altså 19.000. Vi er veldig fornøyde med dette tallet, sier P4s analysesjef Linn Myhre Olsen.

Radio Rock nest størst digitalt

Landets tredje rockekanal, SBS Discoverys Radio Rock, startet sendinger i april 2013. Den distribueres over nett og DAB i hele landet, og over FM i tre byer.

Radio Rock hadde ifølge undersøkelsen til TNS Gallup 54.000 lyttere i snitt første kvartal i år. Dette tallet inkluderer imidlertid FM-lyttingen i Oslo, Bergen og Trondheim.

Måler man kun den digitale lyttingen, hadde kanalen i snitt 30.000 daglige lyttere.

– Våre egne analyser og markedsdata viser sterk fremgang for Radio Rock de siste månedene, og det er svært gledelig. Men vi tror Radio Rock fortsatt har mye mer å gå på, sier programdirektør Kristoffer Vangen.

En halv million lytter digitalt til NRK

TNS Gallups undersøkelse viser videre at NRKs digitale radiokanaler i sum har 462.000 lyttere i snitt hver dag:

  • Flest har NRK P1+, med 171.000 daglige lyttere.
  • Ungdomskanalen NRK mP3 har 163.000 daglige lyttere.
  • I snitt lytter 83.000 til nyhetskanalen NRK Alltid Nyheter.

– NRK mP3 er viktig for NRK fordi kanalen når ut til den gruppa hvor NRK tradisjonelt står svakest: tenåringene. At kanalen når over 160.000 lyttere hver dag gir den stor gjennomslagskraft, og vi kommer til å satse mer på å gi kanalen unikt innhold i åra framover, sier Lillelien.

– Vi er også meget godt fornøyd med at så mange hører NRK Alltid Nyheter hver dag, og tror at kanalen vil spille en viktigere rolle i vårt totale tilbud framover, fortsetter radiosjefen.

FM-nettet skal slukkes i 2017

Satsingen på heldigitale kanaler er et ledd i strategien med å flytte norsk radiolytting over fra det analoge FM-nettet til det digitale DAB-båndet.

FM-nettet i Norge skal etter planen slukkes i 2017, gitt at fem kriterier fra myndighetene oppfylles.

Ett av disse er at minst halvparten av radiolytterne daglig er innom en digital radioplattform.

Tall fra tidligere i april viser at dette målet snart er nådd: 45 prosent av oss lytter nå til digital radio daglig.

– Målet med digitaliseringen er å gi hele landet et mye større og bredere radiotilbud. At nesten en halv million mennesker lytter til våre digitale kanaler bare noen måneder etter at noen av dem ble lansert, er over all forventing. Det brede tilbudet gir flere en enda bedre radioopplevelse, avslutter NRKs radiosjef Marius Lillelien.

Daglige lyttertall for NRKs radiokanaler

Kanal

Daglig lyttertall i snitt

Radio totalt

3.076.000

Alle NRKs kanaler totalt

2.249.000

NRK P1 (DAB, FM og nett)

1.674.000

NRK P2 (DAB, FM og nett)

310.000

NRK P3 (DAB, FM og nett)

522.000

NRKs digitale kanaler totalt

462.000

NRK P1+ (DAB og nett)

171.000

NRK mP3 (DAB og nett)

163.000

NRK Alltid Nyheter (DAB, nett og FM i 17 byer)

83.000

NRK P13 (DAB og nett)

42.000

NRK Sport (DAB og nett)

29.000

NRK Klassisk (DAB og nett)

20.000

  • Hentet fra TNS Gallups PPM-undersøkelse, som måler antall lyttere over 12 år for første kvartal 2014.
  • Tallene for NRK P13 er fra og med 29. januar til og med 31. mars.
  • Tallene for NRK Klassisk er fra og med 17. januar til og med 31. mars.

Synes du P13 er et snodig navnevalg av NRK? Se kanalsjef Stig Holmer forklare navnet:

Derfor ble navnet NRK P13.

LES OGSÅ: