Erik Hillestad sammen med en av mange artister han har jobbet sammen med på Kirkelig Kulturverksted, Ole Paus. Foto: Cornelius Poppe, SCANPIX.
- Det har vært litt av en reise, egentlig, sier en tankefull Erik Hillestad til Musikknytt i NRK P1.
- Det er fantastisk mange folk som har bidratt, og mange flotte artister som jeg har fått gleden av å arbeide sammen med. Både når det gjelder musikk og billedkunst. Så jeg kan egentlig bare være glad for at dette har gått an å holde på med så lenge. At jeg har vært så privilegert at jeg har fått så mange spennende utfordringer.
Har gjort det mindre mystisk
Erik Hillestad er selve personifiseringen av plateselskapet Kirkelig Kulturverksted som ble startet for snart 30 år siden av en gjeng studenter. De ville senke terskelen inn i katedralen og gjøre
- Erik Hillestad og Kirkelig Kulturverksted har lært meg å tørre, sier Sigvart Dagsland. Foto: Foto: Heiko Junge / SCANPIX.
den religiøse musikken mer tilgjengelig for folk flest.
- Og ved at mange av de tingene vi har laget har vært innenfor rammene av noe som kaller seg for kirkelig, har man i større grad oppfattet muligheten. Vi har jo også jobbet med kirken som konsertarena direkte og mange av artistene vi har jobbet med har også spilt inn platene sine i kirker. Og alt dette har sikkert bidratt til at en del folk har brukt kirken som et konsertlokale og opplevd det som godt, mener Hillestad.
Og det er ikke til å komme fra at KKV har brakt artister som synger sanger med kristent budskap til folket og gjort de litt mindre mystiske.
Artister, ikke misjonærer
Erik Hillestad fotografert i Kulturkirken Jakob i Oslo under oppussing. Foto: Per Løchen, Scanpix.
- Det vi gjorde veldig bevisst i starten, var å benekte den påstanden om at tekster som hadde noe med religion og tro å gjøre, hørte hjemme blant helt spesielt åndelig interesserte mennesker, som rendyrket dette, forklarer Hillestad.
- Vi forholdt oss til artister, ikke som misjonærer, men som artister og kunstnere. Og vi ønsket at de skulle få utfolde hele sitt spekter innenfor de rammene som de kunne finne hos oss og i kirken. Trosaspektene henger sammen med livet på den måten at alt som angår mennesket også angår Gud. Selv om det ikke formulerer en tro på ham. Og dette har vi jobbet veldig bevisst med.
- Også på den måten at vi har spurt folk som ikke i utgangspunktet ikke lot seg rubrisere som kristne artister om å gjøre ting som hadde med kristentroen å gjøre og lage salmer. Men ikke bare sånn at de gjorde rendyrkede prosjekter med det, men hvor de også tok inn salmer som en av mange uttrykksformer innenfor et større repertoar.
Bevissthet rundt kontekst
Sigvart Dagsland er en av de artistene som har vært lengst på Kirkelig Kulturverksted. Men de siste årene har han valgt andre selskaper. Men han har gjennom sin tid på Kirkelig Kulturverksted, eller KKV for kjennere, fått utviklet sin bevissthet for tekstskriving.
- Mest av alt har det betydd en bevissthet rundt kontekst. Når man snakker om KKV må man snakke om Erik Hillestad i hver setning. Det å ikke bare godta førsteutkastet, men se at hvis du bruker metaforer må du passe på at de henger sammen. Og at det faktisk er mening i det. Det å virkelig jobbe med tekstene. Og det å tørre, ikke minst. For, om ikke Erik er en fullblods rocker, er han en som tørr fryktelig mye når han føler at det er riktig, sier Sigvart Dagsland.
Men det å tørre har kanskje kostet. Kirkelig Kulturverksted har i mange år slitt økonomisk. Og økonomisk er det ille i dag også.
- Det er ille for et selskap som i utgangspunktet er avhengig av å selge med en viss bredde av repertoaret hele tiden. Det er ikke så lett som det var før. Og samtidig er det noe med hva som formidles av norsk musikk i media. Hvor stor interesse det er for å gi norske artister en fair sjanse.