NRK Meny
Normal

268.000 så «Trekant»-åpning

Åpningen av årets sesong med «Trekant» fikk 268.000 seere. Det er 150.000 seere færre enn sesongåpningen i fjor, men allikevel det meste sette programmet på NRK3 i år.

Trekant

Johanna Zamble, Benjamin Silseth og Even Jørs er programledere i årets sessong av Trekant

Foto: Kim Erlandsen / NRK

«Trekant» var utskjelt allerede før det kom på lufta, og skapte en klagestorm mot NRK. Allikevel ble den første episoden i fjor det mest sette programmet på NRK3 noen sinne.

Les også:

350.000 til sammen

Håkon Moslet

Håkon Moslet er godt fornøyd med tallene til «Trekant».

Foto: NRK

Første episoden i år når ikke opp til fjorårets høyder, og gårsdagens premiere fikk 268.000 seere. Allikevel er Håkon Moslet, Redaksjonssjef for tv i NRK UNG, fornøyd

– Premieren på «Trekant» er det mest sette programmet på NRK3 i år. Det er utrolig gøy. At programmet har en markedsandel på 29 prosent i 20-29-gruppa viser at vi virkelig når fram til de vi ønsker å nå med «Trekant».

«Trekant»-episoden har i tillegg over 75.000 visninger i NRKs nett-tv, hvor det er det mest sette programmet denne uken. Dermed har nesten 350.000 personer sett episoden til sammen.

I episoden får vi blant annet se at Benjamin drar på et flaut klinekurs, Johanna lærer om seksuell selvtillit via burlesquedans og Even finner erogene soner både på to nakne modeller og på kroppene til de andre deltakerne

Under snittet

Det gjennomsnittlige seertallet for «Trekant»s første sesong lå på 272 000 seere, sterkt hjulpet av premieren, som hadde 437 000 seere totalt. I gjennomsnittet hadde sesong 1 en markedsandel på 27,7% i aldersgruppen 20-29 år.

– Premieren i fjor sprengte skalaen for NRK3. Den fikk dessuten uventa drahjelp med flere tusen klager før første sending. Det gjorde at «Trekant» ble et program som hele befolkningen skulle mene noe om. I år ser vi at Trekant klarer seg meget bra i et veldig tøft tv-marked.

– Snittallene fra i fjor, og gårsdagens premieretall, viser at kjernemålgruppa er lojal og setter pris på programmet. Vi lager et program som ikke ligner på noe annet der ute, og det ser vi at unge folk setter pris på, sier Håkon Moslet.

Se hele episoden her:

Video Trekant (1:7 @ Trekant)