22-åring blir ny sjefdirigent i Oslo-Filharmonien

– Jeg vil være krevende og nøye, uten å være en drittsekk, sier Klaus Mäkelä om sin nye jobb.

Klaus Mäkelä

Klaus Mäkelä debuterer i Oslo Konserthus i kveld, fredag.

Foto: Heikki Tuuli

Den finske dirigenten og cellisten Klaus Mäkelä er ansatt som sjefdirigent og kunstnerisk rådgiver i Oslo Fillharmoniske orkester fra august 2020.

I kveld skal han fremføre Beethovens niende symfoni i Oslo Konserthus, det første oppdraget i hans nye jobb.

Mäkelä sier han vil prøve å behandle folk rundt seg på en god måte, selv om han også må være fryktelig nøye for å få det han vil ha ut av sitt nye orkester.

– Man kan være støttende og snill uten å være for avslappet. Samtidig kan man være utrolig nøye og krevende, uten å være en drittsekk.

Til tross for sin særdeles unge alder har Mäkelä allerede rukket å lede flere ledende orkestre i Europa, Nord-Amerika og Japan – til strålende kritikker.

Solotrombonist Audun Breen sier at Mäkelä har samlet orkesteret.

– Han er jo det musikalske kontaktpunktet vårt på scenen, og det er veldig viktig at vi føles som en enhet. Det er på grunn av dette vi har gått for Klaus, sier Breen.

Klassisk musikk som motstykke i 2019

Klaus Mäkelä

Finske Klaus Mäkelä har allerede blitt et kjent navn på flere kontinenter. Nå skal han lede Oslo Fillharmoniske.

Foto: Heikki Tuuli

Mäkelä fortapte seg i klassisk musikk allerede da han var syv år gammel. Men selv om han knapt vet hvem Kanye West eller Ariana Grande er, respekterer han popmusikken.

– Klassisk musikk snakker veldig direkte til meg. Når det kommer til kunst er det jo selvfølgelig snakk om smak, men jeg respekterer all musikk som er gjort med kvalitet og kjærlighet.

Likevel foretrekker han klassisk, som han mener et motstykke til tiden vi lever i.

– I vårt tid går alt veldig fort. Folk er veldig opptatte. Konsentrasjonsnivået går ned. Klassisk musikk er på en måte det motsatte. Det gir oss verdier som varer, og det er veldig verdifullt.

– Hopper over et generasjonsledd

Mäkelä er ikke alene om å bli satt på prøve i ung alder. Prosjektleder for klassisk musikk i Music Norway, Einar Idsøe Eidsvåg, har lagt merke til at en rekke yngre personer får tillit i de store orkestrene.

Einar Idsøe Eidsvåg

Einar Idsøe Eidsvåg i Music Norway er positiv til ansettelsen av Klaus Mäkelä.

Foto: Renate Madsen

– Mitt inntrykk er at det er mye eldende menn innenfor klassisk musikk. Nå er det som om de hopper over et generasjonsledd og går for de veldig unge, sier Eidsvåg.

Det høres kanskje dramatisk ut, men Eidsvåg er positiv.

– Det de får igjen for mangel på erfaring er jo masse pågangsmot og energi. Jeg synes det er modig og tøft av dem å gjøre det, og jeg støtter det.

Kulturstrøm

  • Varsler nye bøter

    Dersom markedsføringen mot mindreårige jenter ikke endres, vil den tidligere Top Model-dommeren bli bøtelagt igjen. Etter å ha fått et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner i desember i fjor, bryter modellagenten markedsføringsloven på nytt, ifølge Forbrukertilsynet.

  • Orgelet i Notre-Dame uskadet

    De store orgelet i Notre-Dame-katedralen ser ut til å være uskadet etter brannen, skriver orgeleksperten Pascal Quoirin på sin facebookside. Han har undersøkt instrumentet og ikke funnet skader på piper eller elektronikk. Verre har det gått utover et mindre orgel i kirkens kor, som er sterkt skadet av vann.

    Orgelet i Notre-Dame
    Foto: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP
  • Grøsser ble Boksluker-favoritt

    Bokslukerprisen i regi av Foreningen! les ble delt ut i dag på Sentralen i Oslo. Vinneren ble Mari Moen Holsve (32) for grøsseren «Ingen sover trygt i natt». Juryen har bestått av ti juryklasser på 5. og 6. trinn som har lest de fem superfinalistene i Bokslukerprisen. Vinnerboka er sykt bra og så skummel at noen av jurymedlemmene har fått mareritt, noe som betyr ordentlig kvalitet, heter det i juryens begrunnelse.

    Mari Moen Holsve med juryelever
    Foto: Foreningen !les