Jakter på fremtidens lærere

Tidenes rekrutteringskampanje skal få folk til å velge læreryrket.

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell
Foto: NRK

20 millioner kroner, vel 10 millioner allerede i år, skal staten bruke for å skaffe flere lærere til den norske skolen.

Pengene går blant annet til annonsering på TV og nett.

Kampanjen "Har du det i deg" som ble lansert av Kunnskapsdepartementet onsdag, skal gå over tre år. Den skal både få flere til å søke på lærerutdanning, og øke anseelsen for læreryrket.

Departementet har engasjert PR-byrået Geelmuyden.Kiese og Try Reklamebyrå til å lage kampanjen.

Kvaliteten i norsk skole kan ikke bedres uten enda flere gode
lærere. Læreryrket er krevende og givende, men det passer ikke
alle. Har du det i deg, er spørsmålet interesserte må stille
seg, sier Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland.

Hun tror flere vil ha svart ja på dette spørsmålet når
søknadsfristen går ut 15. april, men vil ikke tallfeste hvilket
mål departementene har for kampanjen, utover at antallet søkere
til lærerutdanningen skal bli flere.

NETTSIDE: Har du det i deg?

Kulturstrøm

  • «Friends» 25 år

    Tror ikke «Friends» hadde blitt akseptert i dag:

    - Nei, mener Friends-forsker. Nå er det 25 år siden første episode kom ut.
  • Facebook kvitter seg med apper

    Facebook har kvittet seg med tusenvis av apper som feilaktig kan ha misbrukt brukernes personopplysninger, opplyser nettsamfunnet fredag, skriver Washington Post. Facebook startet en prosess i vår, som tiltak etter episoden med Cambridge Analytica.