TONO:
Tono er låtskrivernes rettighetsorganisasjon og fungerer i praksis som komponistenes personlige torpedo. I teorien er din eiendomsrett til en låt, og dermed inntektene fra den, sikret i det øyeblikk du har laget den og spilt den inn.
I hele verden
For å sikre seg at resten av verden får det med seg, finnes altså Tono og deres likesinnede organisasjoner i andre land. Deres oppgave er å kreve inn de pengene du har krav på etter gjeldende satser når ditt stykke musikk fremføres. Det være seg i levende live når du eller noen andre spiller låtene dine på konsert, eller når en allerede innspilt versjon blir avspilt på radio eller Tv.(I teorien skulle du også fått penger når noen spiller plata di på en pub eller en klubb, men disse betaler bare inn en fast sum i måneden som så havner i en pott.
Pengene som kommer inn betales direkte til deg, eller til et forlag hvis du har en avtale med et musikkforlag (se nedenfor).
Det e'låta mi
Du må selv melde deg inn i TONO, dette krever kun at du har skrevet en låt som er fremført på konsert/radio/TV eller innspilt på plate. Deretter sender du noter eller CD til TONO sammen med innmeldelses-skjema, og vips! pengene strømmer inn! Jajamenn.
Det at du eier rettighetene betyr også at ingen kan forandre på sangen uten ditt samtykke (man kan faktisk utrydde smurfene hvis man vil...), men ikke at du kan nekte noen å spille den inn i sin originale form, så sant den er gitt ut før (dette gjelder kun hvis den bare skal gis ut på plate, den kan ikke brukes i reklame eller film uten din tillatelse). Til gjengjeld får du alle penga når den spilles på radio/TV/konsert, pluss at du får en viss prosent av platesalget.
Denne regelen trer også i kraft når det gjelder sampling, det regnes juridisk sett som å forandre det opprinnelige verket og skal følgelig klareres med opphavsmannen. Dette gjelder selv sampler på ned til ett sekund "..såfremt verket er gjenkjennlig". Er samplet ugjenkjennelig bør det altså være greit.
NCB:
NCB forvalter innspillingsrettighetene for TONO (og dermed deg), dvs de sørger for at opphavsmannen får prosenter av platesalget når låten er innspilt på plate, enten med deg eller med noen andre. Hvis noen spiller inn en versjon av en låt du har laget som ikke blir spilt én gang på radio, men selger 1 million eks, så får du null av TONO og en haug av NCB.
Du søker ikke om medlemskap i NCB. Rettighetene dine er allerede sikret gjennom TONO og det er plateselskapenes ansvar å betale avgiften til NCB/TONO (OBS! hvis du gir ut plate selv, med bare egne låter, må du også betale NCB-avgift, som ender hos deg igjen minus noen administrasjonsgebyr).
MUSIKKFORLAG:
Et musikkforlag fungerer som en slags manager for låtene dine. Det skal pushe låtene dine på andre artister, samtidig som det tar seg av avregningen fra TONO/NCB. Ettersom forlagene tar seg ganske fett betalt for jobben (ca. 1/3 av inntektene) bør du føle at du trenger dem...
Hvis du spiller i et band, eller er soloartist som skriver og fremfører eget stoff, har du strengt tatt ikke behov for et forlag i Norge. Hvis du derimot er mer hypp på å leve av å skrive låter for andre, kommer du nesten ikke utenom. Og hvis du i tillegg kan vise til resultater, er det vanlig at forlagene betaler ut et forskudd for å sikre seg låtene dine. Forskuddet gjelder da ikke bare de låtene du har skrevet, men også de du forhåpentligvis kommer til å skrive. Dette har to fordeler, en åpenbar (money for nothing!) og en som er viktigere, nemlig at forlaget da må jobbe aktivt med å promotere låtene for å få igjen pengene sine.
GRAMO:
Gramo er et slags TONO for musikerne, dvs. alle de som ikke nødvendigvis skriver låter, men som spiller på platene. For inntil ti år siden fikk du som trommeslager ikke fem øre fra radiospilling, selv om det vitterlig var ditt eminente trommespill som gjorde låta så bra. Dette er rettet på og gjør at alle som medvirker på en plateinnspilling får det samme fra Gramo, om enn ikke så mye som fra TONO (hvis du kjenner en berømt popstjerne kan det således være en fordel å krangle seg til å spille litt tamburin her og der). Du deg melder inn på samme måte som i TONO, eget skjema og et eks. av plata.