Interessen for NRK Supers holdningskampanje «BlimE» er enorm. I fjor danset 125.000, i år hadde hele 180.000 skoleelever meldt seg på.
– Det er veldig, veldig gøy, sier prosjektleder for «BlimE», Hanne Vennemo.
- LES OGSÅ:
– Vær en venn
Årets tema er nettvett. Mange barn er aktive på ulike sosiale nettsamfunn, og har mye glede av det.
– Vi ønsker å inspirere til gode holdninger slik at nettet blir et godt sted å være, forklarer Vennemo.
850 skoler er påmeldt og det er tredje gang NRK Super arrangerer en dans på samme tid over hele landet.
Vennemo forteller at det ikke har vært vanskelig å få med skolene på denne kampanjen.
- LES:
– Skolene synes det er hyggelig og sier til oss at de er takknemlige for at vi har en holdningskampanje. Det gir skolene et påskudd til å snakke om hvordan man skal være mot hverandre og en anledning for hele skolen til å være sammen, forteller hun.
Formålet med «BlimE» er å inspirere alle barn i Norge til å se hverandre og bry seg om hverandre.
«Alle barn trenger å bli sett og verdsatt for den man er. Når barn opplever å bli bekreftet av andre barn, gir det trygghet og økt selvfølelse.»
Se NRK Supers musikkvideo med Blime-sangen:
– Vanskelig å måle
Vennemo sier til NRK at det er vanskelig å måle effekten av kampanjen, men at det å danse sammen og smile, gjør det lettere å oppføre seg hyggelig mot hverandre.
– Det er også en kampanje som skal fronte det NRK Super står for, og legger til:
– Vi får også tilbakemeldinger på at det å gjøre noe sammen med alle elevene på skolen, oppleves som stort. At det oppleves som at vi er større enn jeg, forteller hun.
– Kampanjen er først og fremst rettet mot elever på barneskolen, men at også 1-10.trinns-skoler er med.
Kan du ikke «BlimE»-dansen? Den kan du lære her: