NRK Meny
Normal

1 av 5 ser ikke forskjell på reklame og nyheter

– Det er vanskelig å avdekke hvor stort dette problemet egentlig er, sier Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund

USIKKERHET: – Reklamen er laget for at lesere ikke skal oppdage den, sier Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Reklamefinansierte tekster i norske aviser er så vanskelige å skille fra redaksjonelt innhold at hver femte leser ikke oppdager forskjellen, skriver Klassekampen.

Avisen viser til rapporten «Bruksmangfold – en analyse av nordmenns nyhetskonsum», som i forrige uke ble levert til Mediemangfoldsutvalget.

I rapporten kommer det blant annet frem at rundt 70 prosent leser annonseartikler, men at 1 av 5 av disse i liten grad vet om de leser er redaksjonelt innhold eller reklame.

– Voksende problem

– Det er vanskelig å avdekke dette problemet fordi reklamen er laget for at lesere ikke skal oppdage den, sier Stavrum.

Hun tror at 1 av 5 bare reflekterer en liten del av en større usikkerhet blant lesere.

– Men man vet ikke om man konsumerer reklame eller fritt og uavhengig innhold. Skjult reklame er et stort og voksende samfunnsproblem, sier Stavrum.

Ifølge generalsekretæren er det en utfordring at innholdsmarkedsføring ikke alltid selger et produkt, men er en form for omdømmebygging.

– Sånn sett er det en sleip form for reklame. Samtid er innholdsmarkedsføring vesentlig mer informativ og nyttig enn overflatiske slagordreklamer, sier Stavrum.

Ifølge generalsekretæren har både redaksjonene og produsentene bak reklameinnholdet ansvar for å merke innholdet tydelig.

– De fleste redaksjoner ser seg nok tjent med at de fremstår som tydelige.

– Ikke spesielt bekymret

Både VG og Aftenposten ble tidligere i år felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for dårlig merking av innholdsmarkedsføring.

– Det har vært en famlende start, men mye har skjedd det siste halve året. Sakene fra PFU har vært retningsgivende, sier Stavrum.

Torry Pedersen

IKKE BEKYMRET: Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen, mener folk trenger litt tid til å bli vant med innholdsmarkedsføring.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen, er enig med Stavrum om at det er nødvendig med et tydelig skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Men at det er et økende samfunnsproblem er han usikker på.

– Denne type annonsering er et relativt nytt fenomen, og det tar litt tid for folk å tilvenne seg kodene. Jeg er ikke spesielt bekymret på lang sikt, sier Pedersen.

Har PFU-fellelsen fra januar endret måten dere publiserer på?

– Vi har tatt med oss de påpekninger PFU utformet, og følger de når vi publiserer kommersielle budskap i VG.

– Konsekvens av digitaliseringen

Ifølge sjefredaktøren får avisen få henvendelser om innholdsmarkedsføring fra avisens lesere, og sier sakene blir godt lest. Han tror denne formen for reklame vil bli vanligere i tiden fremover.

– Det er en konsekvens av digitaliseringen og hvordan man syr sammen kommersielle budskap. Dette kommer til å vokse, og da nytter det ikke å definere seg ut av slik virksomhet.

Aftenposten hadde mandag ikke mulighet til å svare på spørsmål om innholdsmarkedsføring fra NRK.