NRK Meny
Normal

Når grensene oppløses

Noe helt spesielt skjedde da Janine Jansen spilte med Oslofilharmonien torsdag. Grensene mellom instrument og formidling, publikum og utøver ble oppløst. Gjennom fiolintonen snakket og sang hun musikkens budskap ufiltrert inn i hjertene våre.

Janine Jansen

Den nederlandske fiolinisten Janine Jansen imponerte NRKs anmelder.

Foto: Kasskara

Anmeldelse Ragnhild Veire

Den nederlandske 33-åringens spill var så vakkert og rikt på nyanser at jeg dette ble noe av det beste jeg har hørt fra en orkestersolist. Jansen fikk liv i hver eneste tone i denne relativt sjeldne og mørke russiske fiolinkonserten fra 1967.

Som i de lange utviklingslinjene i 2.sats, som er som en ensom vandring på øde russiske stepper mot et mørkt punkt langt der fremme.

Solistens konsert

Janine Jansen

Jansen utmerker seg med både lidenskap og en finstilt musikalitet.

Foto: presse

Hele det løpet løftet hun personlig; orkesteret fulgte ikke alle hennes spenn like tett. Men det gjorde ingenting, dette er solistens konsert og alle øyne var festet på henne, vakker i en smakfull sort kjole og med den enkle hestehalen piskende rundt fiolinbuen som dro til slik at buehårene skvatt.

Direkte budskap

For de retoriske utbruddene er det også mange av, i et usedvanlig hudløst verk skrevet året sovjetiske Sjostakovitsj skjønte at døden banket på døren. Under Jansens tolkning ble det klart for alle at en fiolintone kan uttrykke absolutt alle vokaler og konsonanter som finnes. Dette var ikke buestrøk mot instrument, det var et direkte budskap, mørkt, lidenskapelig og vakkert som Jansen tok oss varsomt inn i.

Slik åpnet musikken seg og ble med ett helt forståelig og usigelig vakker.

Arbeidsseier til dirigenten

Eivind Gullberg Jensen

Den norske dirigenten Eivind Gullberg Jensen.

Foto: Paul Bernhard.

Den norske dirigenten Eivind Gullberg Jensen gjorde en sterk innsats etter pausen da han uten partitur dirigerte Rachmaninoffs nokså svulstige, men veldig sjarmerende symfoni nr. 2.

Se video: Eivind Gullberg Jensen om Rachmaninoff

Kontrasten til den mørke Sjostakovitsj-konserten kunne ikke vært større. Her gjelder det å veksle mellom smil og hjerte-smerte rundt annenhver sving. Et lite stykke uti der var det som om dirigent og orkester ble enige. Med ett låt Oslofilharmonien som et salongorkester hvor melodiene snodde seg elegant og fleksibelt rundt hverandre - morsomt!

Den kammermusikalske bevegeligheten som Gullberg Jensen fikk frem, fri for unødvendig massiv pompøsitet, er friske og sjarmerende takter fra Oslofilharmonien. Orkesteret, og ikke minst denne symfonien, kledde dette.

Konserten sendes i NRK P2 fredag 6.mai fra kl 19.00

Kulturstrøm

  • Drake topper for tredje uke på rad

    Den kanadiske rapperen Drakes femte soloalbum ble sluppet 29. juni, og har allerede ligget tre uker på førsteplassen på Billboards topp 200-liste, skriver Rolling Stone. Albumet er dermed det første til å toppe den prestisjetunge amerikanske hitlisten like lenge siden den britiske artisten Adele toppet listen tre uker i strekk i desember 2016 med albumet «25». Polerte, men melodiøse tussmørke-beats, mener NRKs anmelder om Drakes «Scorpion».

    Drake
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
  • 55 år gammel Bowie-låt oppdaget

    En hittil ukjent låt som den legendariske artisten sang i starten av karrieren er funnet i en gammel brødkurv, skriver The Guardian. 16 år gamle Bowie, som den gangen het David Jones, spilte inn låten «I Never Dreamed» i et lite studio sør i London sammen med bandet The Konrads. Men ingen plateselskaper ville gi ut låten. David Hadfield var trommis i bandet, og fant demotapen i en gammel brødkurv mens han ryddet i huset til bestefaren sin. – Det var jeg som bestemte at David skulle synge på låten, sier Hadfield til avisen. Tapen anslås å gå for 10.000 pund, eller 100.000 kroner på auksjon. Bowie døde av kreft januar 2016, bare to dager etter at han slapp sitt siste album, «Blackstar».

    David Bowie
  • Anmeldelse: Minnesmerke 22.juli

    – Jeg kan godt forstå at det var viktig å få noe på plass nå; at de pårørende og overlevende og hele nasjonen trenger et sted å sørge, at de som er for unge til å ha sine egne minner fra 22. juli kan ha et sted å ta innover seg denne hendelsen. Men jeg må si jeg er inderlig glad for at dette er et midlertidig minnesmerke, skriver NRKs kunstanmelder.