Hopp til innhold

- Vi ser lyset i enden av tunnelen

Öjje Holt fra Spotify mener en ny musikkæra står for tur og viser til at folk er villige til å betale for mobilitet innen musikk. Selskapet vil også satse enda mer lokalt i framtida.

Öjje Holt fra Spotify under Bylarm

Öjje Holt mener framtida for musikkbransjen er lys. Under Bylarm presenterte han hvordan selskapet skal bli enda større gjennom å spisse seg inn mot brukerne.

Foto: Tore Jacobsen / NRK

Jonathan Forster fra Spotify under Bylarm

Jonathan Forster fra Spotify mener sosiale medier er viktigere enn media når folk oppdager ny musikk.

Foto: Tore Jacobsen / NRK

Lørdag presenterte sjefen i Spotify Europa, Jonathan Forster, og den nordiske sjefen Öjje Holt sine erfaringer og framtidsplaner for musikkbransjen under et seminar på by:Larm.

Musikkbransjen har i flere år slitt med minustall, men i løpet av 2010 skal ting ha snudd. Økende salg av vinyl og singler, samt at flere benytter seg av lovlige streamingtjenester, gjør at det hele ser lysere ut enn på lenge.

Les også: Dette er Jonathan from Spotify

Ser lyset

Etter stadige nedgang i salget av cd-plater, og et økende antall som laster ned musikk ulovlig gjennom sider som PirateBay, bestemte folka bak Spotify seg for å satse på en plattform hvor brukervennlighet og tilgang til musikk var essensen bak produktet.

Les også:

- Åtte av ti personer sier de nå ikke benytter seg av ulovlig nedlasting på nettet. Jeg tror vi ser lyset i enden av tunnelen nå. Folk vil ha en brukervennlighet som ikke ulovlige tjenester tilbyr, sier Holt på by:Larm-seminaret.

I overkant av en av fem nordmenn benytter seg av streamingtjenesten Spotify i Norge. Tall fra Sverige er enda større. Der benytter en av tre seg av tjenesten eller lignende plattformer.

Betaler for mobilitet

Under lørdagens seminar kunne mennene bak den svenske streamingtjenesten vise til interessante tall. Folk som starter å bruke tjenesten kommer tilbake for å få mer. Det er ikke slik at tjenesten fikk et toppunkt for så å dale.

- Nå viser det seg at folk er villige til å betale for mobilitet. Det av folk går fra gratistjenesten og over til Premiumabonnementet er økende, sier Forster.

Samtidig sier han at de ikke har en anelse for hvor langt de kan gå. Etterspørselen etter produktet på andre plattformer er stor, og de jobber med å finne en løsning for Blackberry-brukere.

Sosiale medier rekruterer lyttere

Tall fra selskapet viser at det ikke er media som får folket til å lytte til den musikken de gjør. Det er sosiale medier som får brukere til lytte til spesiell musikk – noe selskapet vil utnytte til det fulle.

- Deling via playlister, Facebook, Twitter og andre sosiale medier er viktig. Vi tror det vil bli enda viktigere i framtida.

- Vi ser at bare 6 prosent av musikken som bli lyttet på kommer fra topp 10 listene. Den andre delen kommer fra backkatalogene til artistene.

Mer detaljstyring

Etter å ha gjennomført en undersøkelse for å finne ut hvordan folk oppdager musikken deres i forkant av en lansering, til etter artistene har lansert produktet sitt, kan selskapet letter finne ut hvor skoa trykker.

Les mer om nedlasting, fildeling og streaming!

- Vi ser for oss at vi kan rette oss mer mot kjønn, alder og geografiske steder med artistkampanjer i framtida, sier Forester og viser til tall fra selskapet som viser at musikkonsumet er økende.

Innen en periode på ni uker har hver bruker i gjennomsnitt hørt på 202 forskjellig artiser.

Satser lokalt

Nå vil selskapet utnytte undersøkelsene sine til å etablere seg enda mer lokalt. Bedriften ekspanderer for hver dag som går, og da trengs det flere ansatte fordelt på hvor de leverer produktet.

- Vi vil ekspandere med ansatte i framtida. Mer lokalt enn det vi tidligere har drevet med, sier Holt

Under foredraget fikk de spørsmål om hvordan de ser på gratisversjonen av produktet sitt. Er det slik at artister ikke får ut penger fra de som ikke betaler?

- Den gratisversjonen er viktig for å ta vekk markedet med ulovlig nedlasting. Dessuten genererer det også penger til artister gjennom reklameinntekter. Hadde det vært slik at vi skulle brukt penger på markedsføring, så måtte vi også tatt det fra et sted, avsluttet Forster som samtidig kunne fortelle at selskapet satser tungt på å få lansere produktet sitt i USA.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober