Les også:
Debatt: Stoler du på musikkanbefalinger?
- Dette ville vært helt utenkelig i bokbransjen, sier administrerende direktør Arild D. Lauritzen i Norli-gruppen, som eier 65 bokhandlere over hele landet.
Administrerende direktør i Norli-gruppen Arild D. Lauritzen. Foto: Norli.
Alle skal ha samme mulighet
- Vi er kjent med at platebransjen gjør dette, og vi er glad for at vi foreløpig ikke har måttet ty til disse virkemidlene.
- Hvorfor vil ikke bokhandlerbransjen gripe denne muligheten til å tjene enda mer penger?
- Det som er overliggende viktig for oss er at den enkelte bok har samme muligheter for å komme frem til publikum. Da ville vi gjøre en forskjellsbehandling, ut fra økonomiske kriterier som vi ikke kan stå inne for. Uavhengig av forfattere og forlag skal bøkene i størst mulig grad ha samme mulighet i markedet.
Når en kunde snakker med en ansatt i Norli-gruppen er det svært viktig at anbefalingene kommer fra hjertet, mener Lauritzen.
Kan anbefale alternativt
- Jeg tror våre ansatte er veldig bevisst på at når de gir personlige anbefalinger er det ut fra ønsket om å formidle noe genuint og ekte fra seg selv. Det betyr ikke at vi ikke kan ha kampanjer der det promoveres bøker ut fra at det skjer noe rundt bestemte titler. Men, når den enkelte medarbeider anbefaler kommer det mer fra hjertet.
- Kan en ansatt fraråde folk å kjøpe en bok?
- Ja, det kan man. Men dette er å sette det å spissen. Dette har vi aldri tenkt gjennom eller diskutert, men jeg tror heller man vil anbefale alternativt isteden for å fraråde. Men, i en samtale mellom en kunde og en av våre ansatte, vil nok det behovet man opplever at kunden har komme foran en eventuelt ønsket anbefaling fra vår side. Men dette er nok de særeste tilfellene.