Tirsdag la Oslo Havnevesen fram konkurranseforslagene til utbyggingen av Tjuvholmen. Grønvold mener konkurranseformen gjør det mye mer realistisk å få bygget ut Tjuvholmen enn Vestbanen.
Strid om Vestbane-vinneren
Bakgrunnen for Ulf Grønvolds utsagn, er en lang artikkel han skriver i Dagens Næringsliv i dag. Vestbanetomten og Tjuvholmen, som ligger i forlengelsen av Aker Brygge, er Oslos to mest attraktive tomter. Staten eier Vestbanen, og Statsbygg kalte inn noen av verdens beste arkitekter til en lukket konkurranse.
Vinnerne ble det nederlandske kontoret OMA. Dette forslaget har det siden har vært stor strid om, og så og si ingen andre enn juryen har forsvart det. På Tjuvholmen blir det noe annet, mener Grønvold.

Selmer Skanskas forslag til musikkhus på Tjuvholmen.
- På Vestbanen hadde vi disse utenlandske stjernearkitektene, og så skulle resultatet selges videre til en utbygger. Det er en veldig svak modell. Men på Tjuvholmen er det kapitalkreftene som går inn med en gang, og så har man med seg arkitekter. Det blir mer realtistiske, og vel så spennende, prosjekter med den modellen havnevesenet har valgt nå.
Ikke redd publikum
Han legger også vekt på at man i Tjuvholmen-modellen ikke er redd for publikums reaksjoner.
- Jeg tror likevel at man vil velge ut fra faglige kriterier. Men man vil ikke få alt dette grumset vi har fått på Vestbanen, sier Grønvold.
Av Birger Kolsrud Jåsund
Kulturnytt, NRK P2, onsdag 18. september 200