Hopp til innhold

- Sier nei til gravejournalistikk

I norsk presse må man gå under huden på en person for å få en sak på trykk, sier frilansjournalist. Gravejournalister sliter med å få solgt inn sakene sine.

Journalist Christopher Olssøn

Christopher Olssøn sliter med å få solgt sakene sine til norsk presse. Her er han på jobb i Thailand for å dekke en bombeeksplosjon.

Foto: Charlotte Bergløff

Det er den gravende, undersøkende journalistikken som får lide når de store mediehusene opplever nedgangstider. Journalist Charlotte Bergløff og fotograf Christopher Olssøn jobber som frilansere og har begge fått erfare at det er vanskelig å selge inn gravesaker til norske redaksjoner.

Her er en av artiklene Bergløff og Olssøn ikke fikk solgt inn til norsk presse (Word-dokument): Et nytt liv for hvem i Statoils nye gullgruve?

Har gitt opp norsk presse

Bergløff og Olssøn er ikke de eneste som sjelden får gehør for gravesakene sine. De kjenner flere kolleger som har gitt opp den norske dagspressen. Ifølge Olssøn sliter de med å forklare redaksjonene at sakene har en nyhetsverdi.

- I Norge skal man helst gå under huden på en person, mens vi forsøker å gå under huden på en konflikt og formidle hva som gjør at denne konflikten har oppstått. Det får vi gehør for i utenlandsk presse, mens i Norge er de helt avhengig av den case-baserte, norske linken. Det tror jeg gjør at mange saker ikke kommer inn i norsk presse, selv mange kunne tenke seg å lese sakene, sier Bergløff.

Posh Spice konkurrerte ut Kongo

Journalist Charlotte Berrefjord Bergløff

Journalist Charlotte Bergløff i et militært helikopter på vei til en isolert landsby i Thailand.

Foto: Christopher Olssøn

Olssøn forteller at han var i Kongo under opptøyene i forbindelse med påstandene om valgfusk for to år siden. Også da slet han med å selge inn stoff til norske redaksjoner.

- Rebeller prøvde å sette fyr på høyesterett og alle valgresultatene. Dette var ikke en sak noen ville høre noe om, sier Christopher Olssøn.

Charlotte Bergløff synes det er underlig at ingen var interessert i saken.

- Jeg synes det var en kjempesak. Her hadde de en reporter på stedet som kunne fortelle og formidle hva som skjedde. Jeg ringte alle nyhetsdeskene her i Oslo og fikk til svar at de hadde nok saker på utenriks, sier hun.

Bergløff forteller at hun etter denne telefonrunden sjekket hva de hadde av utenriksstoff på sine nettsider.

- Dagbladet hadde for eksempel en sak om at Posh Spice ikke hadde en diamantdildo til 30 millioner kroner. I slike situasjoner sitter vi og banker hodet i veggen, sier hun.

Krever ressurser

Øst-Timor feirer nasjonaldag.

Bergløff og Olssøn fikk et ekslusivt intervju med president Ramos-Horta på Øst-Timors nasjonaldag, men ingen norske redaksjoner var interessert.

Foto: Christopher Olss¿n/Littleimageba

Journalist og filmskaper Erling Borgen mener det blir stadig vanskeligere å få de gravende, undersøkende sakene på trykk.

- Det er blitt stadig vanskeligere kår for gravende journalistikk fordi det koster penger og det krever ressurser. Nå synes stadig flere medieeiere og redaktører å bli mer opptatt av bunnlinjen, altså mer overskudd til eierne, og det går utover grundig, undersøkende journalistikk. Det er ingenting som er så billig som å lage det alle andre lager, sier han.

Vil du ha mer gravejournalistikk i norsk presse?

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)