Se bildene: Prestisjebilen BMW M5
BMWs M-serie tilhører den absolutte prestisjeklassen når det gjelder praktiske kjøremaskiner. 100 prosent entusiasme og råskap pakket inn i et familievennlig skall.
Egentlig en merkelig kombinasjon det å skulle være en kompromissløs gateracer samtidig som den jo er en praktisk bil. Konkurrentene Mercedes E55 AMG og Audi RS6 leveres til og med som stasjonsvogner!
Et blikkfang
(Foto: Theodor Kristensen)
Av prismessige årsaker blir disse bilene som samlerobjekt å regne i Norge. Har du en M5 i garasjen, bør du ha minimum en bil til som kan brukes vinterstid og på regnværsdager. Det vil heller ikke være dumt med et skikkelig alarmanlegg.
Du kan glemme alt som ligner på anonymitet de dagene du ratter BMW M5-en din rundt i gatene. Det er få biler i verden som tiltrekker seg så mange blikk som nettopp denne.
Men hva er det som gjør at BMWs M-serie er blant Tommys absolutte favoritter?
- Kombinasjonen av at dette er en bruksbil og en racerbil av verste sort på bane er veldig fascinerende. Jeg har jo kjørt mye M3 noe som var skikkelig gromt, så dette måtte jo bli enda bedre.
Banan i kjeften
(Foto: Theodor Kristensen)
Runde etter runde fyker vi rundt banen på Rudskogen. Tommy med et glis så stort at det ser ut som om han har en banan på tvers i kjeften. Men det stivner litt når vi tar rundetida. 1.09 er hele fire sekunder bak Dodge Viper.
- Jeg trodde vi skulle klare 1,01 eller 1,02, utbrøt racerbilsjåføren fra Harestua etter endt tidtaking.
Fantastisk girsystem
Forskjellen på M5 og M3 er blant annet at den nye varianten har en enda råere motor. Men det er girsystemet som fenger Tommy mest.
- Ja, dette girsystemet, sier Tommy og lager kysselyder. – På en skala fra en til ti er dette en tier!