NRK Meny
Normal

- Norsk er vårt morsmål

Hvem er de minoritetsspråklige barna i Osloskolen? Shazia Sarwar trodde ikke hennes barn hørte til i den kategorien. Men der tok hun feil.

Shazia Sarwar, Shan og Zain

Shazia Sarwar, Shan og Zain

Foto: Dang Trinh / NRK

Hos familien Sarwar snakkes det mest norsk hjemme. Norskpakistanske Shazia og mannen er begge oppvokst i Norge, så deres største utfordring er å få lært barna urdu, ikke norsk.

Overraskelsen var derfor stor da tobarnsmoren fikk beskjed om at skolen ville språkteste den yngste gutten hennes da han skulle starte i første klasse. Shazia sa at norsk var sønnens morsmål.

Skolen insisterte

- Jeg fikk beskjed om at han måtte igjennom en språktest siden han hadde en annen opprinnelse, et annet navn og sannsynligvis ikke kunne norsk godt nok.

Shazia Sarwar

Shazia Sarwar

Foto: Dang Trinh

Shazia Sarwar har stor forståelse for at skoler må teste elever for å få oversikt over språkferdigheter, selv om hun mener det var unødvendig i hennes tilfelle.

- Testing og kartlegging hjelper i språkopplæringen.

Likevel er hun lei av at det er så viktig for mediene å fortelle oss hvor mange minoritetsspråklige elever det er på de ulike skolene. - La oss heller jobbe med å få til gode løsninger på de reelle problemene, sier Sarwar til radio Migrapolis.

Les også: Vil ikke busse minoritetselever

Les også: Etnisitet betyr lite for resultater

Ifølge Utdanningsetaten regnes barn som minoritetsspråklige elever i statistikken, når foresatte har oppgitt et annet morsmål enn norsk og samisk til skolen.

Det er også kjent at skolene etterlyser flere måter å få testet minoritetselever.

Flerspråklige, ikke minoritetsspråklige

Lovleen Rihel Brenna, leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) vil nyansere bildet av minoritetsbarna. - Gode tester vil kunne skille mellom minoritetsspråklige barn og flerspråklige barn, dvs barn som som snakker godt norsk og som også behersker andre språk.

Leder Loveleen Rihel Brenna

Loveleen Rihel Brenna, leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen.

Foto: Det nasjonale foreldreutvalget for grunnskolen

- Den aller største utfordringen i det norske utdanningssystemet er ressursfokus og ikke mangelfokus. Det er så mye mangelfokus på elever i skolen i dag, som forteller barna at de er en utfordring og at de har et problem.

Men det er jo et reelt problem at mange starter på skolen uten å kunne norsk?

- Men vi må ikke definere hele skolen som problemskole fordi noen trenger ekstra ressurser. Den jobben handler først og fremst om kompetansen hos personalet, sier Loveleen Rihel Brenna.