Hopp til innhold

- Et rart land

- Norge er som den nye M-klassen til Mercedes. Effektiv og moro, men også rar og for dyr. Dette er Jeremy Clarksons dom etter å ha kjørt rundt i landet vårt i en Mercedes ML 320.

Jeremy Clarkson
Foto: BBC

Du kan ikke kjøre mer enn 6 km/t og veiene er forsøplet med fartsmålere som blender deg med et blinkende rødt lys så intenst at det kan flerre lakken av bilen. De tar ikke førerkortet ditt når du kjører for fort. De tar synet ditt.

Jeremy Clarkson om Norge

- Jeg var der i ti dager, og jeg likte det godt, skriver Top Gear-sjefen i avisa The Sunday Times. Men han forteller også leserne av den britiske avisa om forskjellene på Storbritannia og Norge.

Norsk høres ut som elglyder

For det første er det språket vårt som får unngjelde. Han kan ikke skjønne at det norske språket er utviklet eller avledet av noe annet språk, eller kan tilhøre noen europeisk språkgruppe.

- Hvis du spør meg er språket deres avledet av lydene som elgen lager, skriver den frittalende briten.

Men til tross for elglydene forsøkte han å finne orden i kaoset. ”Parkering” var et ord han kunne godta i og med at det var relativt likt engelske ”parking”. Problemet var at det å sette ”ering” etter ordstammen fungerer heller dårlig på andre engelske ord.

- Norsk for ”talking” er for eksempel ikke ”talkering”. Og hvis du sier du vil gå å ”drinkere” vil ingen skjønne hva du snakker om, klager han.

Hvor er bilene?

Men det var når det kom til vær og bil at han ble mest overrasket. Et besøk i Lillehammer i –9 grader gjorde han oppmerksom på følgende: Det var ingen biler å se, verken kjørende eller parkert. Han mener dette kan være fordi det kreves spesielle ferdigheter for å kunne kjøre bil i Norge. Og insinuerer han med dette at de færreste av oss innehar disse?

- Hvis England hadde hatt en tiendedel av snøen i Norge, ville landet vært rammet av iskaos. Politiet ville be folk holde seg innendørs med mindre de skulle levere en nyre til dronningen.

For som han skriver, ”selv hovedveiene i Norge er dekket av is”. Noe som jo ofte stemmer på denne tiden av året.

- Man skulle derfor tro at alle kjører rundt i off-roadere. Det gjør de ikke. I løpet av ti dager så jeg ingen, og det er fordi der oppe koster en Land Rover Discovery over 100.000 pund. Så du kjøper en vanlig tohjulsdrevet bil og klarer deg med det, forteller han sine lesere.

Fotoboksene gjør deg blind

Og så var det fartsgrensene og alle fotoboksene. Underdrivelsene hans tyder vel på at han godt kunne sett at fartsgrensene kunne vært litt høyere.

- Du kan ikke kjøre mer enn 6 km/t og veiene er forsøplet med fartsmålere som blender deg med et blinkende rødt lys så intenst at det kan flerre lakken av bilen. De tar ikke førerkortet ditt når du kjører for fort. De tar synet ditt, skriver Clarkson som for tiden er å se på NRK2 mandager kl. 19:55 og på NRK1 onsdager kl. 00:55.

Hele artikkelen kan du lese på timesonline.co.uk

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober