Trance-fenomenet Scooter med frontfigur H. P. Baxxter ligger på fjerde plass på den norske albumlista. Førstkommende lørdag spiller de lite kritikerroste tyskerne på Russens Landstreff på Lillehammer. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX.
NB: Du møter Scooter i Topp 20 på NRK1 klokka 16.03 fredag 09.05.03.
Denne uka ligger Scooter på fjerdeplass på den norske albumlisten med plata "The Stadium Techno Experience".
- Sier du det? Det var hyggelig å høre. Jeg vet at vi har mange fans i Norge, sier H.P. Baxxter, vokalisten og mannen bak gruppas mange hiter.
Sammen med resten av gjengen i Scooter er han på en snarvisitt i Oslo. Men den tyske gruppa returnerer til Norge allerede lørdag, da de skal spille under Russens Landstreff på Lillehammer.
Morsomt med slakt
Det tyske trance-fenomenet har solgt 12 millioner eksemplarer av sine album siden de ble dannet for ni år siden. Men Scooter har aldri vært kritikernes favoritter.
- Det er vi blitt vant til, og det bryr vi oss ikke så mye om lenger. Men jeg vet ikke helt hvorfor det er slik. Vi er vel ikke helt som pop og rock. Både vi og trance-samleplater ligger jo høyt på hitlistene. Noen ganger kan det faktisk være morsomt å lese en real slakt, sier Baxxter.
Scooter lager musikk for danseglad ungdom. De har ikke vokst fra å gå på klubber selv om de ikke er helt unge lenger.
- Jeg elsker å danse og ta av på stemningen. Jeg kan anbefale klubbene i Antwerpen, sier den blide vokalisten.
Sprø og kommers
- Sliter fortsatt trance og andre klubb-sjangre med å bli forbundet med dop?
- Til å begynne med var trance musikk for de få. Nå er hele sjangeren kommersiell. Og jeg synes ikke det er noe galt i det, sier Baxxter. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX.
- Det eneste jeg vet, er at vi holder oss langt unna narkotika. Vi trenger ikke det for å få god stemning. Dessuten ville det ødelagt karrieren vår, sier mannen som har forfattet tekstmessige høydepunkt som "Move Your Ass" og "Hyper Hyper".
- Det gjelder å komme opp med sprø tekster. Da får du oppmerksomhet, ikke sant, fortsetter Baxxter.
- Mange mener at dere er blitt mer kommersielle med årene. Er du enig i kritikken?
- Når jeg tenker meg om, så er jeg det. Men det er ikke et bevisst valg. Det har bare blitt sånn. Til å begynne med var jo trance musikk for de få. Nå er hele sjangeren kommersiell. Og jeg synes ikke det er noe galt i det, sier Baxxter.
Han har en forklaring på hvorfor trance er så stort i Tyskland.
- Da Tyskland ble gjenforent, var trance på fremmarsj, og det ble en musikk som både øst- og vest-tyskere kunne ha felles. Dessuten har elektronisk musikk bestandig vært stort i Tyskland. Bare tenk på Kraftwerk og D.A.F, sier H.P. Baxxter.