- Meningsløse Facebook-grupper

Nettsamfunnet Facebook har blitt et sted for underskriftsaksjoner og pressgrupper. Men underskriftskampanjer på Internett har minimal betydning, mener medieforsker.

Illustrasjonsbilde: Facebook
Foto: Colourbox.no

Det kryr av aksjoner med mer eller mindre seriøse formål på Facebook. De færreste fører til medieoppslag.

"Sett ned togprisen" har 281 medlemmer. Flere grupper er opptatt av rentenedgang og lavere bensinpris.

- Veier ikke tungt

Men medieforsker Anders Fagerjord tror ikke Facebook er veien å gå.

Facebookgruppe mot høyere studielånsrente

Over 2000 nordmenn har meldt seg inn i Facebook-gruppa 'Sett ned studielånsrenta'

Foto: Skjermbilde: Facebook.com

- Slike grupper betyr veldig lite. Du oppnår at noen tenker over en problemstilling bitte litte grann før de svarer ja eller nei. Gruppen krever ikke noe engasjement og du trenger knapt å tenke deg om, sier Fagerjord til NRK.

- Antall medlemmer i en Facebook-gruppe kan jeg ikke tro veier særlig tungt overfor myndigheter og organisasjoner, sier Fagerjord.

2000 medlemmer på to døgn

Ett av de siste tilskuddene på Facebook er AUFs kampanje for lavere studielånsrente. På to døgn har Facebook-gruppa "Sett ned studielånsrenta" fått 2000 medlemmer.

Den ble startet av AUF-leder Martin Henriksen sist lørdag som en protest mot at Lånekassen hever renta i en tid der alle andre banker setter den ned.

AUF-leder Martin Henriksen

AUF-leder Martin Henriksen

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

- Vi merker jo at det er et stort engasjement og at det er mange som har meldt seg inn i Facebook-gruppa allerede. Man kan stille spørsmålstegn hvor effektivt en slik gruppe er, men den har gitt oss mye medieoppmerksomhet. Nå er det 2000 stykker som kjenner til saken og er med å skape ringvirkninger, sier Henriksen.

- Viktig signal

Facebook-gruppa fikk såpass mye oppmerksomhet at AUF-lederen gikk fra intervju til intervju store deler av gårsdagen.

Han har adskillig mer tro på Facebook-gruppenes makt enn medieforsker Fagerjord.

- Nå er det ganske mange Facebook-grupper etter hvert, så jeg tror ikke at en enkel gruppe velter lasset – men det er en av flere ting. Hvis gruppen får ekstremt mange medlemmer vil det være et signal som er vanskelig å komme unna, sier han.

- Reglene avgjør

Ifølge Facebook sjøl har 1,6 millioner nordmenn laget seg en profil på nettstedet. Men om så alle skriver under, blir det likevel vanskelig for Lånekassen å oppfylle kravene, forklarer informasjonssjef Astrid Mjærum.

- Det er ikke vi som setter renta, den er regelstyrt. Vi kan ikke se bort fra reglene selv om folk lager Facebook-grupper, sier hun.

Kulturstrøm

  • Amerikansk suksess for norsk teater

    Teater Manus dokudrama «Gråtende hender» forteller historien om Hans, som er født døv, og vokste opp i Berlin før krigsutbruddet i 1939. Teater Manu rendyrker døvespråk på scenen. Forestillingen har gått bra i New York og Washington DC, og turneen i Canada er allerede utsolgt. Du kan se forestillingen i NRK TV.

    Scene fra teaterstykket «Gråtende hender»
    Foto: Dag Jenssen
  • Ungdomsrekord for Debatten

    «Debatten» tirsdag med bloggerne Kristin Gjelsvik (32) og Sophie Elise Isachsen (24) samlet tre ganger så mange seere under 30 år enn vanlig, skriver VG. Generelt er det vanskelig å trekke ungdom til debattprogrammer. Totalt sett var det 511.000 seere som så programmet.

  • Nå kommer klokken minutt for minutt

    I 2009 debuterte NRK sitt eget fenomen «sakte-tv» da de sendte publikumssuksessen «Bergensbanen minutt for minutt» på NRK2. I morgen markerer de jubileet ved å bygge en levende klokke, minutt for minutt, i 24 timer.