Hopp til innhold

- Mediene kan lære av IT-næringen

- Mediene kan lære av IT-bransjen, det sier Wikipedia-gründer om hvordan bransjen skal møte den digitale framtiden.

Grunnleggeren av internett-leksikonet Jimmy Wales
Foto: Sara Johannessen / Scanpix

Nærmere 270 mennesker fra media- forlags og IT-bransjen var i dag samlet på Litteraturhuset i Oslo for å debattere hvordan man skal møte den digitale framtiden.

Både forlags - og mediebransjen spør seg om det er mulig gjøre forretning av digitalt innhold. Wikipedia-gründer Jimmy Wales, som i dag gjestet Oslo, mener mediene kan lære av IT-næringen.

- IT-bransjen har vært flinke til å gjøre programvare gratis tilgjengelig for andre. I stedet for lisenser og betaling, bytter man for eksempel tjenester. Noe av dette kan overføres til innholdsleverandører som nettaviser, mener Wales.

Wales er en av grunnleggerne av internettoppslagsverket Wikipedia.
Wikipedia skrives av frivillige bidragsytere over hele verden og har over 14 millioner artikler.Det digitale oppslagsverket er gratis og blir finansiert ved donasjoner.

Betaling for det vesentlige

Wales tror også at mer brukerstyring er viktig. Samtidig kan betaling for innhold som oppleves som relevant. og ikke er tilgjengelig andre steder, være aktuelt, mener han.

- I USA har The Wall Street Journal hatt stor suksess med å ta betaling for finansnyheter som ikke er tilgjengelige andre steder.

Administrerende direktør i VG Multimedia, Jo Christian Oterhals, synes Wales' tanker om å lære av IT-næringen er spennende.

- Det er ikke til å komme bort fra at det er en interessant tanke, for det er jo slik i dag at alt digitalt innhold blir spredt og delt uansett. I stedet gjelder det å være den beste tilbyderen av det digitale stoffet som blir produsert, sier Oterhals.

- Spennende modeller

Politisk rådgiver i Fornyings- og administrasjonsdepartementet, Jørun Leknes, tror det er mye å lære av Wikipedia.

- Wikipedia er en spennende modell for hvordan vi kan bruke hele samfunnet og demokratisere kunnskapen mer. Vi må i hvert fall ha som utgangspunkt at internett er positivt, samtidig som det stiller oss overfor utfordringer i forhold til hvordan kunstnere og medier skal få betalt, sier Leknes.

Jimmy Wales håper vi nå får se mer eksperimentering med ulike modeller, også i media.

- Ved reell brukerdeltakelse kan journalistiske ressurser frigjøres og brukes på det vesentlige stoffet, istedet for på det uvesentlige, sier han.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober