- De aller fleste er enige om at festivalen har vært jevnt over bedre enn i fjor, med både bedre filmer og bredde når det gjelder sjangere og typer filmer. Det er en slags honnør til at film-gullkorn finnes i alle avkroker, sier Hoff.
Politisk vind
Politikk har vært en av de vindene som har blåst over Cannes denne gangen.
At Michael Moore vant Gullpalmen for "Farenheit 911" har vakt mye oppstyr.
Michael Moore fikk Gullpalmen for "Fahrenheit 9/11" og festivalens formann Quentin Tarantino påpekte at juryen har gjort en filmfaglig og ikke en politisk vurdering.
- En jury som har brukt så mye tid på å forklare at de har tatt et kunstnerisk og ikke politisk valg, kan man jo mistenke nettopp har tatt et politisk valg, mener Hoff.
Særpreg og personlighet
Hun mener at valget falt på Moore fordi en god film ofte er den som har et særpreg og personlighet.
- Filmene til Michael Moore gnistrer av liv og engasjement og fantasi. Samtidig er dette underholdende filmer. Han lager film for å kommunisere, sier hun.
Det har blitt sagt i år at ikke så mange lenger orker å se disse lange sære kunstfilmene. I år har Cannes-festivalen vist at de vil nå ut med innhold, budskap og engasjement.
- Det har også vært et par filmer som nesten på en nostalgisk måte feirer en gammeldags radikalitet fra 50-, 60- og 70-årene. Ikke minst filmen om den unge Che Guevera, er det veldig mange som har likt. Det var en stor overraskelse at denne filme ikke fikk noen pris, forteller Hoff.
Gangstervoldelig sørkoreaner
Den filmen som kom på en slags annenplass var en sørkoreansk film som heter "Old Boy", som er en slags blanding av "Kill Bill" og "Pulp Fiction" på asiatisk.
- Filmen er estetisk spennende og gangstervoldelig, og helt etter Tarantinos smak, forteller Hoff.
Hoff tror at publikum ikke lenger er så veldig opptatt av hvilke sjanger filmene har. Og at man opplever at en god film kan være en god film på tvers av alle sjangere.
Hun tror også at publikum etterhvert har kommet inn på en kurs hvor de er opptatt av virkelighetens drama, og har kommet inn i en slags politisk oppvåkning.
Lekker og satirisk
En annen av filmene Hoff trekker frem er filmen som fikk pris for beste manus, franske "Se på meg" ("Comme une image"), som hun karakteriserer som en lekker, satirisk, intelligent, sofistikert og velspilt film, om det moderne og forfengelige mennesker. Filmen handler om mennesker som er sykelig opptatt av utseende, skjønnhetsidealer og lar seg blende av kjendiser.
- Filmen gir et veldig treffende blikk, som man både vil kunne krympe seg under og more seg over, avslutter Anne Hoff.
Kulturbeitet, NRK P2, 24. mai 2004