- Det gjelder ikke bare dirigenter. Det er en holdning generelt. Det mangler også en holdning til norsk musikk, at når vi for eksempel endelig opplever Oslofilharmonien i Wien med ny musikk på programmet, så er det ikke norsk musikk, men musikk av Andrew Previn.
- Jeg synes det er galt, og de som gir penger til institusjonene bør våkne opp og følge med på hva som skjer.
Hollywood-effekt
Sist søndag fikk Arild Remmereit et helsides oppslag i The New York Times. Avisens journalist hyllet Remmereit som «den hotteste dirigent du aldri har hørt om».
Hans vikarjobber for La Scala, for det franske radiosymfoniorkesteret og det amerikanske prestisjeorkestret fra Pittsburgh i USA ble behørig kommentert og bejublet.
- Det må være utrolig mange som leser New York Times, for etter oppslaget har det vært utrolig mange forespørsler både om intervju og fra agenter som plutselig er ekstremt interessert i å arbeide med meg, selv om de bare for få måneder siden var svært lunkne, sier Remmereit.
Men fra Norge har det foreløpig vært tyst.
Kulturbeitet, NRK P2. 27. april 2005