Lise Karlsnes og Briskeby har gode muligheter i Tyskland. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix.
Den internasjonale musikkmessa MIDEM er et viktig marked for alle som skal selge norsk musikk. Men før salget kan begynne må utlendingene overbevises om at akkurat denne norske artisten vil selge i deres markeder. Hvert land har forskjellige aktører med sine forskjellige roller og posisjoner, og det gjelder å vite hvem man skal bruke tid på.
Abel, Bertine og Briskeby
En av dem som var på MIDEM i Cannes i år er Jan Erik Haglund, daglig leder i managementselskapet Unit. Haglund representerer Morten Abel, Bertine Zetlitz og Briskeby, tre artister som er store i Norge, men så godt som helt ukjente i utlandet sett under ett.
Bertine Zetlitz har gjort det bra i Hellas. Foto: Promo.
- Det blir aldri tatt noen avgjørelse under MIDEM. Først skal de jeg har snakket med ta seg tid til å høre nærmere på platene de har fått. Dersom de vil satse på noen av artistene, så må vi først forhandle fram en kontrakt, og deretter så må lanseringen passe inn i deres opplegg. Det kan gå et halvt år før det skjer noe, forteller Jan Erik Haglund.
Møte på møte
Jan Erik Haglund går fra møte til møte under MIDEM. Tyskere, briter, amerikanere, franskmenn, italienere, grekere, … Hensikten er å få bransjefolk i andre land til å bli interessert i de tre artistene han har i kofferten.
- Briskeby har gjort det bra i Tyskland tidligere, og vi ser et veldig potensiale for dem videre der. Jeg har hatt en god del møter her med eventuelle lisentakere og folk som kanskje vil bruke musikken deres i film og tv. Så det kan se positivt ut for dem.
- Bertine Zetlitz er stor i Hellas, og har faktisk fått en nummer en-plassering. VI ser at tilbakemeldingene fra Hellas er bra. Men fordi hun er på EMI så vil det bli opp til plateselskapet å lansere henne i andre land.
Jobber for Abel i USA
Jan Erik Haglund prøver også å få innpass for Morten Abel i USA. Men det er ikke så enkelt. Amerika er et av de vanskeligste markedene å selge en europeisk artist.
- USA har vist seg å være et svært proteksjonistisk marked. Svenske artister og låtskrivere har på mange måter blitt skjøvet ut.
- Hvis vi jobber mot collegeradioer og andre stasjoner som har spesialisert seg på en viss type musikk kan vi få en viss oppmerksomhet.
Etter at Morten Abel fikk en låt med på soundtracket til Farelly-brødrenes siste film ”Stuck On You”, med Greg Kinnear og Matt Damon og Cher, har det gått lettere for Haglund å åpne dører , både i USA og i andre land. ”Stuck On You” ble godt mottatt av det amerikanske publikummet.
- Dette har gitt Morten en oppmerksomhet som har gjort det lettere å introdusere Morten Abel, sier Jan Erik Haglund.
- Men dette er langtidsjobbing. Selv om disse artistene er stor i Norge må vi begynne helt på skratch utenfor Norge. Det tar veldig lang tid før det eventuelt skjer noe. Men at det er muligheter er det ingen tvil om. Det ser vi på de møtene vi har hat her nede. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger.
- Utfallet er svært usikkert. Er du ikke redd for å jobbe forgjeves?
- Det er klart at dersom målet er å selge fem millioner album så kan arbeidet fort virke forgjeves. Men hvis du setter deg som mår å selge 50.000 plater, så kan det skje noen ting, sier Jan Erik Haglund i managementselskapet Unit.
Morten Abel kan få drahjelp av filmen "Stuck On You". Foto: Espen Sjøttem, nrk.no/musikk.