NRK Meny
Normal

- Lite tillitvekkende

Splittelsen mellom Telenor, og NRK og TV2 gir et lite tillitvekkende bilde av RiksTV, mener Hans Hjellemo, redaktør i mediebransjebladet Kampanje.

RiksTV logo Riks TV
Foto: Nettside

Hans Hjellemo

Hans Hjellemo

Foto: Kampanje

Tirsdag formiddag meldte Kulturnytt at NRK og TV2 har sikret at TV2 har fått en dominerende posisjon i den nye digitale TV-pakken som blir lansert til høsten. Det mente Telenor, som er den tredje parten i styret i RiksTV.

Eierne skulle ikke involveres i kanalvalget

Telenor skal ha vært i mot at NRK og TV2 skulle få så stor plass i det nye digitale bakkenettet på bekostning av kanaler som BBC, CNN og svensk tv.

Kranglingen gir et lite tillitvekkende signal i følge Hans Hjellemo, redaktør i mediebransjebladet Kampanje.

- RiksTV har jo hele tiden presisert at utvalget av kanaler i bakkenettet har vært en selvstendig affære for administrasjonen i RiksTV og at eierne ikke har vært involvert, sier han.

- Så det er klart at når Telenor går ut og hevder at kanalutvelgingen har vært gjenstand for styredrøftinger, så gir dette et lite tillitvekkende signal, mener Hjellemo. 

Uenighet

Når det nye digitale bakkenettet åpner til høsten, er kanalene BBC, CNN og svensk tv ikke med i RiksTVs kanaltilbud. Derimot er TV2 med fire kanaler av Rikspakkens 16. NRKs kanaltilbud ligger utenfor Rikspakken, og NRK er gjennom bakkenettets konsesjon forpliktet til å levere tre kanaler.

NRK og TV2 utgjør sammen med Telenor i styret i RiksTV. Tirsdag ble det kjent at Telenor var uenig i

Ingrid Schiefloe, kommunikasjonsdirektør i Telenor Broadcast Holding

BEKREFTER UENIGHET: Kommunikasjons-direktør Ingrid Schiefloe i Telenor Broadcast Holding.

Foto: Telenor

kanalprioriteringen i RiksTVs Rikspakke.

- Det har vært splittelse mellom de ulike eierne i RiksTV. Det har vært et mindretall og det har vært et flertall. Telenor utgjorde mindretallet der, bekrefter Ingrid Schiefloe, informasjonsdirektør i Telenor Broadcast Holding.

 

Sikret TV2

Det er RiksTVs administrasjon som er ansvarlig for Rikspakkens kanaler. Hittil har NRK og TV2 gardert seg mot beskyldninger om å skulle ha påvirket kanalvalgene nettopp ved å henvise til at kanalpakken er blitt bestemt av administrasjonen i RiksTV og ikke av styret. Men en redegjørelse fra styret til generalforsamlingen i RiksTV viser at styret har behandlet en distribusjonsavtale med TV2, som i følge Telenor handler om at NRK og TV2 gikk sammen om å sikre sistnevnte mer kanalplass.

Bekrefter uenighet om TV2

Tore Olav Rimmereid

BEKREFTER: Tore Olav Rimmereid.

Foto: NRK

- Det stemmer, som Kulturnytt melder, at generalforsamlingen og styret i RiksTV har behandlet en sak om TV 2s avtale med RiksTV, sier han til NRK. Rimmereid sitter i RiksTVs styre og er styreformann i NTV.

Samtidig understreker han at det er administrasjonen i RiksTV som står ansvarlig for sammensetningen av kanalene i Rikspakken. Det gjør også Erik Nord, styreleder i RiksTV og viseadministrerende direktør i Telenor Broadcast i en pressemelding.

Sliter med ryktet

Hans Hjellemo, redaktør i mediebransjebladet Kampanje, mener RiksTV sliter med ryktet sitt.

- Dette kan jo lett få folk til å tro eierne har hatt større innflytelse i forhold til å få inn sine egne kanaler, og det har jo vært noe av kritikken mot RiksTV, nemlig at NRK og TV2 har sikret seg de beste og de fleste posisjonene.

Medietilsynet og Post- og Teletilsynet har tidligere varslet at de vil se nærmere på RiksTVs kanalvalg.