- Kritikere tar ikke film på alvor

Filmkritikk ligger på et lavere intellektuelt nivå enn annen kunstkritikk, mener medieviter Lars Audun Bråten.

Funny Games

Fra filmen Funny Games.

Foto: promo

I siste utgave av film- og TV-magasinet Rushprint anmelder han kritikernes anmeldelser av filmen ”Funny Games”. I filmen møter vi to hvitkledde og veloppdragne gutter som banker på hos en familie for å låne egg. Det skal vise seg at de har andre hensikter.

- Jeg synes ikke anmeldelsene speiler noen dypere forståelse av filmen. Man bør kunne kreve det samme av filmkritikere som av andre kritikere, men jeg mener filmkritikk i dag ligger på et lavere nivå enn annen kritikk, sier Bråten.

- Ikke spesialister

Han får støtte av førsteamanuensis i filmvitenskap ved NTNU Anne Gjelsvik. I 2002 kom hun ut med boken ”Mørkets øyne”, hvor hun analyserer norsk filmkritikk.

Anne Gjelsvik

Anne Gjelsvik meiner problemet er at film blir betraktet primært som underholdning.

Foto: NTNU

- Film blir primært betraktet som underholdning, og dermed forsvinner noen av de kritiske perspektivene. Det som skiller filmkritikk fra andre annen kritikk er at filmkritikerne i liten grad er spesialister og må kunne anmelde all type film. Det gjør at grundigheten og anmelderens evne til å plassere filmen i en kontekst for ofte forsvinner, sier Gjelsvik.

- Stues bort

Leder i Norsk filmkritikerlag, Øyvor Dalan Vik, mener at ikke nødvendigvis er kritikerne som er for dårlige, men redaksjonene som ikke tar film som kunstform på alvor.

Øyvor Dalan Vik

Øyvor Dalan Vik i Norsk filmkritikerlag

Foto: Norsk filmkritikerlag

- I mange redaksjoner ser en ikke på film som seriøst nok til å gå dypt inn i den. Filmkritikken blir stuet bort til fordel for mer tabloide uttrykk som hva stjernene har på seg. Dette kan virke demotiverende på kritikerne som gruppe.

Vik mener Bråten har mye rett i sin kritikk, og at mye av avisenes filmkritikk bærer preg av handlingsrefererat og forbrukerjournalistikk.

- Vi har hatt en intern diskusjon på om vi driver forbrukerjournalistikk eller kritikk. Kanskje bør det være plass til begge deler, men jeg tror man fort kan gjøre seg selv overflødig hvis man heller for mye mot forbrukerjournalistikk.

Jo Randen

Jo Randen i Dagbladet

Foto: Sondre Bjørdal / NRK

Også forbrukerveiledning

Jo Randen, avdelingsleder for kultur i Dagbladet, mener det ikke er noen motsetning mellom å ta film på alvor, og å skrive for et bredt publikum.

- Vi har spesialister som anmelder film, men skriver ikke primært for et publikum av spesialister, sier Randen.

Han forteller at Dagbladet legger vekt på at anmeldelser også skal fungere som forbrukerveiledning.

- Hvor dypt og bredt man kan gå avhenger veldig av formatet. Men det er viktig for oss at våre anmeldelser er både forbrukerveiledning og begrunnet kritikk av hva som fungerer og ikke fungerer i filmen.

Kulturstrøm

  • Skandale ryster vinmiljøet

    Court of Master Sommeliers måtte diskvalifisere 23 av årets 24 kandidater pga lekket informasjon under årets eksamen. Siden det ikke var mulig å finne ut hvor mange som hadde jukset, ble alle diskvalifiserte. Den eneste kandidaten som fikk beholde sin ferske tittel var sommelier Morgan Harris, fordi han tok smaksdelen av eksamenen i fjor, melder Godt. The Master Sommelier er ansett som en av verdens vanskeligste sommelier-tester. Kun 274 personer har bestått siden 1969 da testen oppsto.

    vin
    Foto: Kym Ellis / Unsplash
  • «Kan bli en krimgodbit»

    Det er mye som gleder med TV 2s Kielergata. Lysten til å lage ny og annerledes norsk krim skinner gjennom, og serien plasserer seg forfriskende langt unna de etterforskerfokuserte morderjaktene som har preget så mange betongbleke “nordisk noir”-serier de siste årene, mener NRKs anmelder. Terningkast 4.

    Kielergata
    Foto: Anagram / TV2
  • «Skogens historie» vekker oppsikt

    Fire utenlandske forlag har kuppet en norsk bok om skog før budrunder under bokmessen i Frankfurt – ved hjelp av såkalte pre-empt-avtaler, ifølge boknettstedet 365. I «Skogens historie», som nylig utkom i Norge, skriver forfatter Reidar Müller om skogens betydning som livsmiljø for planter og dyr – ikke minst ulven – , og skogens plass i menneskenes forestillingsverden.

    Reidar Müller
    Foto: Aschehoug forlag