NRK Meny
Normal

- Kritikere tar ikke film på alvor

Filmkritikk ligger på et lavere intellektuelt nivå enn annen kunstkritikk, mener medieviter Lars Audun Bråten.

Funny Games

Fra filmen Funny Games.

Foto: promo

I siste utgave av film- og TV-magasinet Rushprint anmelder han kritikernes anmeldelser av filmen ”Funny Games”. I filmen møter vi to hvitkledde og veloppdragne gutter som banker på hos en familie for å låne egg. Det skal vise seg at de har andre hensikter.

- Jeg synes ikke anmeldelsene speiler noen dypere forståelse av filmen. Man bør kunne kreve det samme av filmkritikere som av andre kritikere, men jeg mener filmkritikk i dag ligger på et lavere nivå enn annen kritikk, sier Bråten.

- Ikke spesialister

Han får støtte av førsteamanuensis i filmvitenskap ved NTNU Anne Gjelsvik. I 2002 kom hun ut med boken ”Mørkets øyne”, hvor hun analyserer norsk filmkritikk.

Anne Gjelsvik

Anne Gjelsvik meiner problemet er at film blir betraktet primært som underholdning.

Foto: NTNU

- Film blir primært betraktet som underholdning, og dermed forsvinner noen av de kritiske perspektivene. Det som skiller filmkritikk fra andre annen kritikk er at filmkritikerne i liten grad er spesialister og må kunne anmelde all type film. Det gjør at grundigheten og anmelderens evne til å plassere filmen i en kontekst for ofte forsvinner, sier Gjelsvik.

- Stues bort

Leder i Norsk filmkritikerlag, Øyvor Dalan Vik, mener at ikke nødvendigvis er kritikerne som er for dårlige, men redaksjonene som ikke tar film som kunstform på alvor.

Øyvor Dalan Vik

Øyvor Dalan Vik i Norsk filmkritikerlag

Foto: Norsk filmkritikerlag

- I mange redaksjoner ser en ikke på film som seriøst nok til å gå dypt inn i den. Filmkritikken blir stuet bort til fordel for mer tabloide uttrykk som hva stjernene har på seg. Dette kan virke demotiverende på kritikerne som gruppe.

Vik mener Bråten har mye rett i sin kritikk, og at mye av avisenes filmkritikk bærer preg av handlingsrefererat og forbrukerjournalistikk.

- Vi har hatt en intern diskusjon på om vi driver forbrukerjournalistikk eller kritikk. Kanskje bør det være plass til begge deler, men jeg tror man fort kan gjøre seg selv overflødig hvis man heller for mye mot forbrukerjournalistikk.

Jo Randen

Jo Randen i Dagbladet

Foto: Sondre Bjørdal / NRK

Også forbrukerveiledning

Jo Randen, avdelingsleder for kultur i Dagbladet, mener det ikke er noen motsetning mellom å ta film på alvor, og å skrive for et bredt publikum.

- Vi har spesialister som anmelder film, men skriver ikke primært for et publikum av spesialister, sier Randen.

Han forteller at Dagbladet legger vekt på at anmeldelser også skal fungere som forbrukerveiledning.

- Hvor dypt og bredt man kan gå avhenger veldig av formatet. Men det er viktig for oss at våre anmeldelser er både forbrukerveiledning og begrunnet kritikk av hva som fungerer og ikke fungerer i filmen.

Kulturstrøm

  • NRK Bok løfter frem barnebøker

    Gjennom hele barnebok-uka legger vi ut små videosnutter og bilder av barnebok-anbefalinger på Instagram. Et av temaene er kjærlighet, og forfatteren bak bokserien «Håndbok for superhelter», Elias Våhlund, trekker frem «Twilight» som beste ungdomsbok om kjærlighet. Engasjer deg under emneknaggen #nrkbarnebok!

    Laster Instagram-innhold
  • Dag Solstad i Paris

    En måned etter boklansering i New York, er Dag Solstad nå på turné i en annen kulturmetropol, nemlig Paris. Han skal lansere «Ellevte roman, bok atten» (1992) som kommer ut i august på forlaget Éditions Noir sur blanc. De har også kjøpt rettighetene til «T.Singer» (1999). Vi ser ham her avbildet med den norske ambassadøren Rolf Einar Fife.

    Solstad ble først oversatt til fransk i 2008. Da var det «Genanse og verdighet» (1994) som ble til «Honte et diginité».

    Laster Instagram-innhold
  • Sprengjobber med ny CLUE-sesong

    I NRK Radioteatrets kontrollrom sprengjobber Else Barratt-Due og tekniker Hilde Rolfsnes med de siste detaljene i den nye sesongen av barne-serien «CLUE». Den baserer seg på Jørn Lier Horsts bøker – Horst legger ikke inn mer grusomheter og vold enn han trenger, og likevel er det spennende, mener NRKs barnebokekspert Anne Cathrine Straume. Radioteatret har en lang tradisjon som formidler av litteratur og dramatikk, mye for barn.

    Else Barratt-Due og Hilde Rolfsnes
    Foto: Øystein Kjennerud / NRK

Flere kulturnyheter