Av Jan Erik Larssen og Jan Henrik Mo (Foto: Theodor Kristensen)
Se bildene av Smart Fourfour Brabus her!
Tuningselskapet Brabus har tatt for seg Smart Forfour og gitt den skikkelig spisskompetanse på både motor, veigrep og utstråling. Den lille 1,5 liters bensinmotoren har fått turboryggsekk og hele 177 hk klarer den lille vepsen å levere. Man skulle tro det ble i meste laget for en så liten bil, men faktum er at dette fungerer veldig bra!
Som en slegge
Akslerasjonen er som en slegge. Litt treg i det du drar i gang, men så kommer den med voldsom kraft mot slutten. Fra 4.500 omdreininger og oppover er det full galopp på samtlige hester og 100 km/t nåes på under sju sekunder.
Turbo-overgangen er myk og harmonisk, du slipper gyngebevegelsene som andre sliter med. Girkassen er 5-trinns manuell og i denne bilen savner du ikke sjettegiret. Du klarer deg også med de to første frem til 100 km/t.
Elsker svinger
Å kjøre rett frem går fint med en Smart Brabus, men det er når svingene kommer tett du oppdager hvilke egenskaper som bor i bilen. Bilen elsker svinger, og det kommer du også til å gjøre. Alle motorveier burde fjernes fra navigasjonssystemet på denne bilen. Jeg tror mamma kunne satt ny rekord over Siljan i denne Smarten, uten å verken ville eller mene det, selvfølgelig.
Det er relativt lett å se forskjell på en vanlig Smart Fourfour og Brabus-versjonen. Frontleppa under fangeren foran, frontleppa under fangeren bak, de doble eksosrøra med B-emblem, felgene i brabus-design, tåkelysene i frontspoileren, panorama glasstak, skinnsetene med B-logo i nakkeputene, girkula, håndbrekket, den fleksible midtarmlener og rattet!
Balletak
Jeg har før snakket mye om pupper på styreringen, men dette har jeg aldri sett maken til: under puppene finner du et grep så brett som et balletak!!
En Smart Forfour er også praktisk med sine 5 dører og mulighet til å variere mellom benplass og bagasjeplass.
Det er to ulemper med denne Smart Brabusen. Den første er sidestøtten i forsetene som er alt for dårlig for en så leken bil. Det andre er prisen. 350.000,- er i meste laget samme hvor tøff den er.
En billigere løsning
Men det finnes en løsning du kommer til å like. Ta utgangspunkt i Smart Forfour-utgaven med 1,5 liter og 109 hk. Den er også fryktlig morsom. Så bestiller du alle Brabus-elementene som tilbehør på bilen.
I tillegg velger du knall røde front og dørpaneler for å gjøre den enda mer unik, og når bilen leveres deg , minst like tøff av utseende som denne, koster den cirka 250 000 kroner. Du har altså spart 100.000,- på samme bil! Turbo er morsomt, men ikke til en hver pris.
Om du fnyser av 100 000,- skal du bare kline til. Denne lille bilen representerer en stor bit av fremtiden. Prestisjebilene vil krympe. Folk vil ha alt av sport, luksus, komfort og image, men i en mindre innpakning. For når det kommer til kul bil er det ikke størrelsen det kommer an på!