Les også:
Les også:
Alt om
Medieanalytikerne i
sier at store kulturelle forandringer i samfunnet og innføringen av DVD-filmer har gitt forbrukerne mindre igjen å bruke på platesamlingen sin. Og når store platebutikk-kjeder som HMV og Virgin i England har gitt mer plass til bøker, mobiltelefoner og andre varer blir det færre hyllemeter igjen til cd-plater.Heller årsak enn tilfeldighet
- Det faktum at nedgangen i det fysiske musikksalget har kommet samtidig som boomen i dvd-salget ser stadig mer ut som en årsak enn som en tilfeldighet, heter det i rapporten.
Men når salget av digital musikk over nettet tar av vil nedgangen for musikkindustrien avta, heter det i
, melder .Imidlertid må plateselskapene vente helt til 2010 før situasjonen får noen større bedring.
Økt interesse
Firmaets analyse av det europeiske musikkmarkedet viser at flere enn sju prosent av europeerne eier og bruker en bærbar musikkspiller. I 2004 var dette tallet bare 2 prosent.
I tillegg til at salget av MP3-spillere har tatt av har også interessen for musikkportaler som Napster og Apples iTunes økt vesentlig, og i 2006 antar analysebyrået at folk i Europa vil bruke 280 millioner Euro, eller over 2 milliarder norske kroner på å kjøpe lovlig musikk over nettet.
Innen år 2010 mener byrået at dette markedet vil øke til 1,1 milliarder Euro – eller nesten ni milliarder norske kroner. Da vil antallet mp3-spillere ha økt til 80 millioner i Europa.
Må vente lenge
Til tross for økningen i det digitale markedet mener Screen Digest at fallet i omsetningen for plateselskapene vil fortsette, og ikke avta før tidligst i 2010. Da vil online-markedet ha økt tilstrekkelig til å ta igjen tapet i andre deler av markedet.
Rapporten forteller også at det totale markedet for musikk på cd i Europa har minket med 22 prosent i verdi de siste fem årene. Men folkene bak rapporten advarer mot å legge hele skylda på nettpiratene.
Isteden mener analysemakerne at plateselskapene må finne alternative måter å presentere musikken til forbrukerne på. Ikke bare gjennom album og singler, men ta mer offensivt i bruk mobiltelefoner og internett.