Deler av urdesignet er hentet fram, som denne røde rammen i grillen. Den har to synlige runde lykter. Den har ikke sort tape-dekor, men sorte skjørter langs siden og GTI merket, slik det alltid har sett ut bak på hekken.
Motoren vil alltid være det viktigste i en GTI. Det er med den bilen skal måle seg mot konkurrentene. Hvem har flest hk rett og slett! Med den nye GTIen plasserer Golfen seg der den skal være: I 200 hk–klubben! En ganske eksklusiv klubb hvor den møter konkurrenter som Honda Civic Type R, Ford Focus RS, Opel Astra GTS og Audi A3.
Billigere enn konkurrentene
Noen av disse bilene kan skilte med enda flere hk en Golf GTI, men Golfen har ett aldri så lite ess på baklomma: pris! Den er relativt gunstig priset! Honda Civic R har tradisjonelt vunnet mange av GTI-duellene. Både fordi den innehar ekte råskap, men også fordi den utkonkurrerer de andre på pris. Honda Civic R med 2.0 liter og 200 hk koster i overkant av 360 000 kroner, men da rimelig spartansk utstyrt. Nye Golf GTI med 2.0 liter og 200 hk koster 354 000 kroner - rikelig utstyrt!
Golf GTI setter med andre ord et aldri så lite prissjokk i konkurrentene. Og det med en bil mange ville forventet at skulle koste mer en alle konkurrentene. Er det ikke moro? For oss som potensielle kjøpere er dette skikkelig gode nyheter!
Stygt setetrekk
En retrodetalj kunne jeg klart meg uten: Det nærmest skotskrutede setetrekket. Det skal antakelig minne om trekket i ur-GTIen fra 70-tallet. Trekket jeg akkurat hadde klart å glemme! Men, du får den også med skinn. Det anbefales!
Golf GTI er tilbake der den hører hjemme: blant de aller tøffeste i sin klasse. Men, helt ærlig. Den virkelige GTI–fighten er i ferd med å etablere seg 100.000 kroner under Golfen og dens likesinnede i pris. Der finner du biler som Ford Fiesta ST150, Mitsubishi Colt Turbo, Smart Forfour Brabus, og snart Suzuki Swift GTI og VW Polo GTI. Langt, mindre, lettere og mer kompakte biler med fra 150-180 hk. Dette er biler som antakelig vil parkere de aller fleste av GTIene i Golf-klassen.
”Liten og kjapp!” Det er jo det oppskriften var, og burde fortsatt være det på en ekte GTI!