NRK Meny
Normal

- Kan hjelpe de små partiene

Politisk reklame kan være bra for norsk politikk, mener eksperter NRK har snakket med.

Politisk reklame

TV 2 viste en reklamefilm for Fremskrittspartiet i 2003. Nå kan dette bli lovlig.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

- Det kreative budskapet er minst like viktig som volumet. Hvis en kreativ reklame plukkes opp av mediene kan en reklame som bare vises én gang få stor effekt, sier Dag Inge Fjeld, strategisk direktør i mediebyrået PHD.

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg avgjorde torsdag at Norges forbud mot politisk TV-reklame bryter ytringsfriheten, og dermed kan vi få TV-reklamer allerede i neste års valgkamp.

Les: Ja til politisk reklame

- Ikke spesielt dyrt

Dag Inge Fjeld

Dag Inge Fjeld

Foto: Sondre Bjørdal / NRK

Dag Inge Fjeld tror små partier som ellers ikke blir tatt med i TV-debatter kan bruke reklame for å komme til orde. Sammenlignet med annen annonsering er ikke TV-reklamer spesielt dyre, sett i forhold til hvor mange seere en når.

- Studier fra USA viser at politisk reklame bidrar til å øke kunnskapsnivået om politiske saker, fordi den i motsetning til journalistikken alltid forholder seg til saker. Reklamene mobiliserer også blant de som allerede er litt enig. Den er altså ikke manipulerende, men informerende om saker og mobiliserende, sier Fjeld.

- Ikke spesielt effektivt

Kjetil Raknes

Kjetil Raknes

Foto: Sondre Bjørdal / NRK

Kjetil Raknes, rådgiver i Burson-Marsteller, sier at de mest omdiskuterte reklamene i USA er de som er så kontroversielle og oppsiktsvekkende at mediene plukker de opp og viste de på nyhetene.

- Intensjonen med McCain-kampanjens reklame som sammenlignet Obama med Britney Spears var nok mest å skape debatt og få nyhetsmediene til å kringkaste den for dem.

Men effekten av politisk reklame ikke er så stor, sier Raknes.

- Hadde jeg jobbet for et politisk parti ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg svidde av sju millioner på TV2-reklamer. Internett og mobilisering er langt mer effektivt for å få inn nok stemmer. Partene kan fort føle seg presset til å bruke penger på reklame, men det er ikke sikkert at det er så smart.

Raknes mener at det gode argumentet mot politisk reklame er at de som har mye penger kan få en urimelig fordel.

- I resten av Europa hard dette blitt kompensert for ved den offentlige kringkaster tilbyr sendetid for alle, og så kan de som har penger kjøpe sendetid utover dette på de kommersielle kanalene.

Kulturministeren skeptisk

Trond Giske

Trond Giske

Foto: Roger Andre Raknes

Kulturminister Trond Giske mener valgkampen vil bli dominert av de største partiene dersom dommen blir stående.

- Det er en uheldig utvikling om valgkampen blir dominert av de som klarer å få inn mest penger fra sterke pengeinteresser. Vi har sett fra andre land at pengene som trengs for å drive effektiv TV-reklame påvirker det politiske miljøet, sier Giske.