Hopp til innhold

- Frp tjener på valgkampstrategi

Til tross for sterke reaksjoner på Frps siste utspill, mener kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann at Frp lykkes med sin valgkampstrategi.

Carl I. Hagen, Siv Jensen og Per Sandberg under valgkampåpningen til Frp i Bø i Telemark.
Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

- Utifra Fremskrittspartiets ambisjon om å deres om å være synlig og tilstede, så synes jeg de lykkes meget bra med strategien sin, sier Hartmann til NRK.

- Sparker inn åpne dører

Frank Aarebrot

Frank Aarebrot, professor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen, og valgforsker.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Partiet har for lengst startet årets valgkamp, og i løpet av sommerukene har partileder Siv Jensen rukket å erklære at hun vil ha et nytt Kulturråd, mens innvandringspolitisk talsmann, Per-Willy Amundsen, har frontet et forslag om å sende asylsøkere som kommer til Norge, direkte til Afrika.

Sistnevntes utspill fikk professor og valgforsker, Frank Aarebrot, til å gå ut i VG og kritisere Frps valgskampstrategi . Aarebrot mener partiet gjør seg selv forutsigbart, og at de ikke vil lykkes med å skaffe seg nye velgere ved å komme med denne typen utspill.

- Folk vet at Frp er imot innvandrere, å fortelle det er å sparke inn åpne dører. Velgere som eventuelt ikke stemmer på Frp i dag, og som partiet burde være interessert i å skaffe seg om de vil vokse, velger jo ikke å stemme på partiet til tross for at de vet at Frp står for en restriktiv innvandringspolitikk, sier Aarebrot til NRK.

- Sikrer valgdeltakelse

Elizabeth Hartmann

Elizabeth Hartmann, kommunikasjonsrådgiver og daglig leder av Siste Skrik kommunikasjon.

Foto: Sveinung Bråthen

En som ikke er enig med Aarebrot om at partiets utspill den siste tiden er ukloke, er kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann. Hun mener Frp har mye å tjene på blant annet utspillet om asylsøkere fordi det først og fremst sikrer partiet en plass i medienes søkelys.

- Om strategien deres er synlighet og det å være i media, ja, så har de jo fått det akkurat som de vil - både med egne utspill og faktisk takket være en statsminister og utenriksminister som snakker mer om dem enn seg selv.

Hartmann mener også at Frp spiller en viktig rolle når det gjelder å holde folk interessert i politikk.

- Jeg tror faktisk vi trenger noen sånne «dusteutspill», om man kan kalle det det, for å sikre valgdeltakelse og politisk interesse.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.