- Utifra Fremskrittspartiets ambisjon om å deres om å være synlig og tilstede, så synes jeg de lykkes meget bra med strategien sin, sier Hartmann til NRK.
- Sparker inn åpne dører
Partiet har for lengst startet årets valgkamp, og i løpet av sommerukene har partileder Siv Jensen rukket å erklære at hun vil ha et nytt Kulturråd, mens innvandringspolitisk talsmann, Per-Willy Amundsen, har frontet et forslag om å sende asylsøkere som kommer til Norge, direkte til Afrika.
Sistnevntes utspill fikk professor og valgforsker, Frank Aarebrot, til å gå ut i
. Aarebrot mener partiet gjør seg selv forutsigbart, og at de ikke vil lykkes med å skaffe seg nye velgere ved å komme med denne typen utspill.- Folk vet at Frp er imot innvandrere, å fortelle det er å sparke inn åpne dører. Velgere som eventuelt ikke stemmer på Frp i dag, og som partiet burde være interessert i å skaffe seg om de vil vokse, velger jo ikke å stemme på partiet til tross for at de vet at Frp står for en restriktiv innvandringspolitikk, sier Aarebrot til NRK.
- Sikrer valgdeltakelse
En som ikke er enig med Aarebrot om at partiets utspill den siste tiden er ukloke, er kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann. Hun mener Frp har mye å tjene på blant annet utspillet om asylsøkere fordi det først og fremst sikrer partiet en plass i medienes søkelys.
- Om strategien deres er synlighet og det å være i media, ja, så har de jo fått det akkurat som de vil - både med egne utspill og faktisk takket være en statsminister og utenriksminister som snakker mer om dem enn seg selv.
Hartmann mener også at Frp spiller en viktig rolle når det gjelder å holde folk interessert i politikk.
- Jeg tror faktisk vi trenger noen sånne «dusteutspill», om man kan kalle det det, for å sikre valgdeltakelse og politisk interesse.