Både bransjen og kvinnene tør for lite, mener forfatter av rapporten, medieforsker Cecilie Kløvstad.
- Problemet nå er at kvinner ikke har nok erfaring til at den etablerte tør å satse på dem.
- Kvinner trenger muligheter til å kunne øve seg på å lage film slik at de får erfaring, mener Cecilie Kløvstad. Foto: Scanpix
Sikrer seg
Rapporten om kvinner i norsk film er utført av analysebyrået AC Nielsen på oppdrag av norsk filmbransje. 28 etablerte og uetablerte personer i det norske filmmiljøet er dybdeintervjuet.
Svarene fra intervjuene avdekker at mentaliteten i bransjen i stor grad baserer seg på å satse på det som er sikkert. Å sikre betyr for de som sitter på pengene å satse på menn. For kvinner betyr det å ikke ta for store sjanser.
- Man kan tenke seg at kvinnene kunne vært tøffere. Man savner øvingsarenaer for en del av disse kvinnene, de mangler noen steder der de kan få seg erfaring.
Mentor
Når det gjelder en løsning på problemet er det i følge rapporten store uenigheter om kvinner bør kvoteres inn i bransjen. Men det er stor enighet om å etablere en mentorordning.
Filmen «Trigger» er en av høstens premierefilmer. Den er en av de få norske filmene med en kvinnelig manusforfatter, Monica Boracco Borring. Hun har lenge sett behovet for en mentorordning.
- Mentor fungerer da som en faglig veileder, samtalepartner og en nettverkskontakt.
Tydelige tall
Tallene om mangelen på kvinner i norsk film har lenge vist en klar tendens. De siste fire årene har kvinner regissert 21 prosent av norske filmer,
skrevet manus til 21 prosent og produsert 13 prosent av filmene.